Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Kísértet-villamosok Budapesten

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Bemutatták a nyilvánosságnak a Bécsben készülő új nagykörúti villamosokat. Az első két darab március 20-án érkezik Budapestre, és júliusig egyfajta utasok nélküli kísértet-villamosként rója majd a kilométereket. Az első utas nyár közepén léphet az utastérbe, az utolsó villamos pedig 2007 májusában érkezik.

Bécsben bemutatták a készülő új, Combino típusú nagykörúti villamosokat a budapesti vezetésnek és a sajtónak. Az első néhány villamos körülbelül 60 százalékos készültségi fokon áll, azaz elkészült a kocsiszekrény, a belső elektronika nagy része, de a kerekek és az alváz egy részét később építik egybe.

Január 20-án jön el az osztrák gyárban menyegzőnek nevezett esemény, mikor az első szekrény és az első forgórész összeépül, február végére pedig teljesen kész lesz az első nagykörúti villamos. A gyári próbák után március 20-án érkezik Budapestre az első két jármű – egy vasúton, egy pedig közúton.

Vág Péter, a BKV nagykörúti villamos projektjének vezetője az InfoRádiónak elmondta, hogy a fővárosiak április elején láthatják először a Combinókat, ám kipróbálni csak később lehet őket, mert a járműveknek előbb egy hatezer kilométeres tesztüzemet kell teljesíteniük üresen.

A kísértet-villamosok csak éjszaka tűnnek fel a Nagykörúton, nappal főleg az 1-es és a 3-as villamos vonalán közlekednek. Az első két Combino július elején áll majd készen arra, hogy utasokat szállítson, ám az még nem dőlt el, hogy rögtön beállnak a forgalomba, vagy megvárják a később érkező néhány járművet.

Az osztrák gyár vezetői kijelentették, hogy az év végére 20 villamost tudnak leszállítani Budapestre, a következő 16 pedig 2007 május végéig érkezik meg.

Az új nagykörúti villamosok a tájékoztatás szerint ugyanolyan hosszúak lesznek, mint a Nagykörúton jelenleg is közlekedő 54 méteres Ganz-csuklós szerelvények, ám utasterük egyterű lesz, azaz végig lehet sétálni benne az elejétől a végéig.

A járművek alacsonypadlósak, télen padlófűtés és meleg légbefúvó gondoskodik a megfelelő hőmérsékletről, nyáron pedig szellőző berendezés biztosítja a levegőt.

Az új villamosok ára összesen 36 milliárd forint, a kapcsolódó beruházások pedig további 5 milliárd forintba kerülnek.

A Combinók által kiváltott Ganz csuklós villamosok azokra a vonalakra kerülnek át, ahol jelenleg a több mint 50 éves, úgynevezett UV-villamosok járnak, így például a 47-es vagy a 49-es vonalára.

Képgaléria