Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Sztálin szelleme a 70-es trolin kísért

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A BKV jelenleg nem tervezi a járatszámozás reformját, de nem zárható ki, hogy néhány év múlva, ha már olajozottan működik a vasúttársaságot és a Volánbuszt is magában foglaló Budapesti Közlekedési Szövetség, akkor egységes számozást alakítanak ki a régióban. Egy-egy járat számozásába a múlt eseményeit "kódolták".

Pethő János, a BKV Rt. forgalmi előadója az InfoRádióban elmondta, hogy az első budapesti busz 1915-ben indult útjára, természetesen, 1-es jelzéssel a mai Andrássy úton.

Az ezt követő buszok abban a sorrendben kapták a számjelzésüket, ahogy forgalomba álltak. A mai buszok közül az 5-ös jár nagyjából hasonló útvonalon, mint régen.

Az első trolibusz 1933-ban állt munkába Óbudán. A járat a Vörösvári út-Bécsi út sarkától az óbudai temetőig járt egy rövid szakaszon.

Pethő János szerint sokan nem tudják, hogy az 1949-ben induló 70-es troli azért kapta ezt a számjelzést, mert az akkori politikai vezetés így akart kedveskedni a 70. születésnapját ünneplő Sztálinnak.

A „hajbókolás” a Szovjetunió előtt ezzel nem ért véget, ugyanis 1950-ben, az Árpád híd átadásán a 33-as jelű, vadonatúj villamos haladt át először a hídon, amely számozásával arra emlékeztetett, hogy abban évben volt az 1917-es szocialista forradalom 33. évfordulója.

Hogy a számmisztika teljes legyen, a villamos pályaszáma (ez a villamosok rendszáma) 1879 volt. Ebben az évben született Sztálin.

Pethő János hozzátette, hogy a buszok és a villamosok számozása között semmilyen kapcsolat sincs, ugyanis egykor önálló cégek működtették a különböző járműveket.