Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Bajban van a segélyvonal

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Az általános segélyhívó hiányosságaira figyelmeztette Magyarországot az Európai Bizottság. Az új, általános segélyhívó rendszer bevezetéséről még nem tárgyalt a kormány. Az erről szóló tervezetet a minisztériumok tárgyalják. A Belügyminisztériumban már korábban elismerték, hogy a rendszer nem működik megfelelően.

Az Európai Bizottság nemcsak Magyarországot, hanem tizenegy másik európai uniós tagállamot is figyelmeztetett, mert a segélyhívószámokkal kapcsolatos problémákat nem oldották meg.
Hasonló figyelmeztetést kapott Brüsszeltől Görögország, Olaszország, Hollandia, és Szlovákia is.

A brüsszeli bizottság jelezte: ezekben az országokban a sürgősségi segélyszolgálatoknak nincs elegendő információjuk ahhoz, hogy megállapítsák, hol van a hívó fél.

Magyarországon még nem döntött a kormány az új segélyhívó rendszer bevezetéséről. Holott a tervezetet még 2005 végén megtárgyalták közigazgatási államtitkári értekezleten. Korábban arról volt szó, hogy a kormány már januárban tárgyalja és dönt is az új rendszer bevezetéséről.

A segélyhívó rendszer korábban azért került a sajtó kereszttüzébe, mert kiderült: a 112 -t csak hosszú, négy-öt perces várakozás után lehet elérni. Ráadásul mentőket továbbra sem lehet a 112-n keresztül hívni úgy, ahogy az egységes uniós rendszer szerint kellene. A Belügyminisztériumban már korábban elismerték, hogy a rendszer nem működik megfelelően.

A tárca azt tervezi, hogy már 2006 végétől teljesen leválasztja a segélyhívót az egyéb segélyhívó számokról, és egy teljesen új központot hoz létre. A két nyelven beszélő szakemberek egy vagy két csörgés után felvennék a telefont, majd néhány fontos információt megtudva a hívást tovább kapcsolnák a rendőrséghez, a tűzoltósághoz vagy éppen a mentőkhöz.

A tervezetben az áll, hogy a diszpécserek kiválasztására is nagy hangsúlyt fektetnének. Csak olyan embereket alkalmaznának - akár a továbbképzésüket is vállalva - akik azonosulni tudnak a problémával és másodperecek alatt fontos információkkal továbbítják a segélykérést a megfelelő szervhez.

Szakemberek szerint legalább 3-5 ilyen központra lenne szükség. Azt szeretnék elérni, hogyha valaki vidéken kér segítséget, akkor a legközelebbi központban csörögjön a telefon. A 112-es segélyhívó számra naponta a fővárosból és pest megyéből több ezer hívás fut be.