Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Útdíj és egysávos főutak Budapesten

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Alapvető változásokat határozott el a budapesti vezetés a fővárosban a gépjárművek kiszorítása érdekében. A tervek szerint útdíjat szednének, több fontos főútvonalat (így a Szentendrei és az Üllői útat, valamint az M1-M7-es bevezető szakaszát) egy sávval szűkítenék.

A szigorú intézkedésre az elfogadott előterjesztés szerint azért van szükség, mert túl szennyezett a főváros levegője. A szálló por átlagkoncentrációja például 2000-ben 284 napon haladta meg a határértéket.

Az intézkedési program első helyen említi a gépjárművek kiszorítását Budapest belső területeiről. Ennek egyik eszköze az úgynevezett útdíj, vagy behajtási díj bevezetése. Utóbbi már működik a Várnegyedben, ahol mintegy 400 forintot kell fizetni a behajtásért.

Hol lesznek a sorompók?

Az útdíj bevezetésére kétféle elképzelés létezik: az egyik szerint a Nagykörúttal és budai körúttal határolt belvároson belül szednék, a másik szerint pedig már a közigazgatási határnál felállíthatók a sorompók. Szakértők az utóbbi tervbevételét valószínűsítik, ugyanis az agglomeráció lakosai az önkormányzati választásokon nem Budapesten szavaznak.

További fontos eleme a programnak a belvárosi főútvonalak szűkítése. A tervek szerint a Fő utca, a Döbrentei utca, a Bécsi út, a Baross utca és az Üllői út lenne egy sávval keskenyebb a jelenleginél.

Nehezebben juthatnak majd előre az autósok a Szentendrei úton, a Fehér úton, a Kőbányai úton, az M1-M7 bevezető szakaszán, a Thököly úton, és a Kerepesi úton is, ezeken az utakon ugyanis buszsávot tervez a főváros.

1400 parkolóhellyel váltanák ki

A teherautók mozgását a behajtási díjon túl még azzal is szigorítanák, hogy a sűrűn beépített lakóterületekre csak behajtási engedéllyel mehetnének be.

A belvárosi forgalomból kiszorított járműveknek a külső kerületekben P+R parkolók épülnének, rövid távon négy helyszínen, összesen 1400 férőhellyel.

A parkolási tarifák megváltoztatását is említi a tervezet, de konkrét összegek nem szerepelnek benne.

Az előterjesztést május végi ülésén tárgyalja a fővárosi közgyűlés.