Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Igazságtalan lehet az újfajta gépjárműadó

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Igazságtalanul \"igazságosabb\" a gépkocsik után fizetendő teljesítményadó, amely 2007-től a súlyadót válthatja fel. Az InfoRádió számításai szerint ugyanis könnyen előfordulhat, hogy kevesebbet fizet az, aki drágább autóval rendelkezik.

Az eddigi súlyadót minden megkezdett 100 kilogramm után 1200 forintos díjjal számolták ki. Abban az esetben, ha a parlament elfogadja a javasolt változtatásokat, akkor 2007-től teljesítmény után kell majd fizetni a személyautók esetében.

Kónya Lászlót a Pénzügyminisztérium illetékek és adók főosztályának vezetője szerint az új, teljesítmény alapú adónál a 3 évesnél fiatalabb kocsik esetében 300 forintot, 4-7 éves autóknál 260, a 8-11 éves kocsiknál 200, a 12-15 éves gépjárműveknél 160, a 16-nál idősebb kocsik esetében pedig 120 forintot kell majd fizetni kilowattonként.

"A cél az volt hogy a gépjármű adó az autó értékéhez igazodjon, hiszen minél fiatalabb és nagyobb teljesítményű egy kocsi, annál értékesebb" - hangsúlyozta Kónya László.

Mennyi is az annyi?

Az InfoRádió a teljesség igénye nélkül megnézte, és összehasonlította, hogy a módosítás hatására 2007-től hogy alakulnak a személyautók után fizetendő adók.

Egy Volkswagen Passat, amely 1,900 köbcentiméteres PDTDI motorral rendelkezik, 6,2 millió forintba kerül, mivel 95 kw a teljesítménye tulajdonosa ezután 28.500 forint adót fog fizetni.

Többet kell fizetnie annak, aki egy ennél gyengébb Peugeot 307 kocsit vásárol 1600 köbcentiméteres benzinmotorral, 3,3 millió forintért. Ebben az esetben 1500 forinttal többe, 30 ezer forintba kerül a gépjárműadó.

A diesel drágább, az adó mégis kevesebb lesz

Ha az azonos márkájú és típusú autókat hasonlítjuk össze, attól függően, hogy diesel, vagy benzines motorral szerelték, akkor is az derül ki, hogy az átlagosan 300-500 ezer forinttal többe kerülő diesel autó után kevesebb adót kell majd fizetni, mint az olcsóbb benzines motorral szerelt után.

Leginkább a kis és alsó középkategóriás autóval rendelkezők számíthatnak a legnagyobb arányú drágulásra. Egy 1,3 literes Suzuki Swift esetében 2007-től 7200 forintos emelkedés várható az éves díjban.

A hibrideknek kedveznek?

Veress János pénzügyminiszter szerint a hibrid autó kategóriáját szeretnék majd kedvezményezni.

A jelenleg kapható hibrid autók közül a Honda Civic Hibrid 5,9 millió, Toyota Prius pedig 6,9 millió forintba kerül. Emellett nem árt azt sem tudni, hogy az utóbbi típust a cég egyenlőre a gyártási költség alatt árulja.

Legalább az önkormányzatok jól járnak

Összegezve tehát: aki egy több százezer, illetve több millió forinttal drágább, korszerűbb motorral szerelt, jobb felszereltségű autót tud vásárolni, kevesebbet fog fizetni, mint az, aki olcsóbb, korszerűtlenebb motorral, rosszabbul felszerelt kocsi tulajdonosa.

Az önkormányzatoknak jó hír, hogy az eddig hozzájuk befolyt súlyadót felváltó adó is náluk marad, és a számítások szerint 4 milliárd forinttal több bevételt jelent mint eddig.