Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Budapest: a város, ahol esőben megáll az élet

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A keddi hatalmas esőzés pár héten belül immár másodszor bénította meg a főváros közlekedését. Megtelő csatornarendszer, nem működő közlekedési jelzőlámpák - és egy főváros, amely esőben működésképtelen. Ha érdeklik az okok, mi eláruljuk.

A budapesti csatornarendszert nem a keddihez hasonló özönvizekre tervezték - mondta az InfoRádióban a Fővárosi Csatornázási Művek szóvivője. Bátori Marianna szerint kedden egyhavi mennyiségű eső zúdult a fővárosra, ami akkora mennyiség, amire nem lehet méretezni az 5175 kilométer hosszú hálózatot.

A keddihez hasonló esőzés 50 évente fordul elő, más kérdés, hogy ezen a nyáron ez már a második alkalom. A szóvivő szerint ugyanakkor erre nem lehet felkészülni, így például képtelenség kiszélesíteni a csatornákat.

A csatornarendszer egy része túlnyomás alá került és felnyomta a 60-70 kilós fedlapokat - mondta Bátori Marianna, aki hozzátette: "ennek ellenére legtöbb esetben nem dugult el a csatorna, csak lassan vezette el az esővizet".

A Studio Metropolitana urbanisztikai kutatóközpont igazgatója szerint nem érdemes a főváros csatornáit úgy bővíteni, hogy egy kirívóan nagy vizet hozó esőt is le tudjanak vezetni. Ilyenkor természetesen nagyobbak a károk, a csatornák bővítése azonban szintén költséges lenne, ráadásul 15-20 évig is eltartana - közölte Ongjerth Richárd.

Mint mondta, a mérnökök a csatornaépítéskor mérlegelnek, de soha sem az extrém, hanem a szokásos esetekre terveznek.

Beázó, lehűlő közlekedési lámpák

De nem a csatornarendszer volt az egyetlen, ami nem bírta el a hirtelene jött zivatart. Gond volt a közlekedési lámpákkal is, melyek főleg Észak-Budán, illetve a XIII. került újpesti vonalán hibásodtak meg - mondta az InfoRádióban a Fővárosi Közterület-felügyelet Forgalomirányítási osztályának vezetője.

Paróci János közölte: kedd kora este a főváros forgalomszabályozása inkább az elemek harcáról szólt. Néhány órán belül 114 regisztrált meghibásodásról értesítették őket.

Ezek leggyakoribb oka az volt, hogy beáztak, illetve túl gyorsan hűltek le a közlekedési lámpák, márpedig ha az érzékeny rendszer biztosítási hibát tapasztal, akkor sárgán villog.

Fejlesztenek és reménykednek

A hiba kiküszöbölésére komoly fejlesztés folyik a fővárosban, melynek során a régi, hagyományos izzókat korszerű, LED-es fénypontokra cserélik ki. A főváros tehát képes lesz felkészülni a hibák egyes részeinek kezelésére - mondta a Fővárosi Közterület-felügyelet Forgalomirányítási osztályának vezetője.

Paróci János szerint amikor a járművek is fél kerékig vízben haladnak, nehezen megoldható, hogy egy oszlopra ne fröccsenjen fel a víz, és ennek következtében az érzékeny áramkörök lekapcsolnak.