Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Fura belvárosi víziók: rá sem ismerne a városrészre

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A Belváros forgalomcsillapítása ma olyan jelszó, amellyel minden politikai erő egyetért. Az észak-déli tranzitforgalom csökkentésére több terv is született, amelyek elsősorban a Kecskeméti utcára és a Károlyi Mihály utcára koncentrálnak. Az elképzelések olyan extrém megoldásokat is tartalmaznak, mint például az egyirányú utcában a forgalommal szemben közlekedő BKV-busz.

Közlekedési szakemberek szerint forgalmi szempontból a Belváros egyik legkritikusabb pontja a Kecskeméti utca és a Károlyi Mihály utca. Az autósok jelentős része ezt az útvonalat választja, hogy Dél-Pest felől az Erzsébet hídon keresztül Buda belső része felé eljuthasson. A nagy átmenő forgalom miatt ezen az útvonalon állandó a dugó és nagy a légszennyezés.

2008 előtt nem történik semmi

A Kecskeméti utca forgalomcsillapítására több terv létezik, de ebből kettő lehet reális. A megvalósítás azonban 2008-ra marad, mert a 4-es metró építése ekkorra éri el a tervek szerint a Fővám teret és a Kálvin teret, valamint ekkor zárják le felújítás miatt a Szabadság hidat is. A jövő évi fővárosi költségvetés tervezete is arra utal, hogy 2008-ig nem várható változás, ugyanis egy fillért sem tartalmaz erre a célra.

Az egyik elképzelés szerint a jelenlegi forgalmi irányt megfordítanák, azaz nem a Kálvin tértől lehetne eljutni az Irányi utcáig és az Erzsébet hídig, hanem fordítva, az Irányi utcából jobbra kanyarodva lehetne közlekedni a Károlyi Mihály úton és a Kecskeméti utcán a Kálvin tér felé.

Ennek a tervnek az is az érdekessége, hogy az itt közlekedő 15-ös busz továbbra is az eredeti északi irányba járna, szemben az egyirányú forgalommal - igaz, külön buszsávban. Bár nyugaton ez elterjedt megoldásnak számít, bevezetésétől kissé tartanak a szakemberek.

A Kiskörúton nőne a torlódás

A forgalmi irány megfordításának hátránya, hogy az Üllői útról érkező, és a Kecskeméti utcában a behajtani tilos táblának ütköző gépkocsikat az első időszakban nehezen tudná elvezetni a Kiskörút, ahol szintén nagyon gyakori a torlódás.

A tranzitforgalom viszont megszűnne, és aki Dél-Pest felől Budára szeretne menni, az kénytelen lenne a Lágymányosi hidat vagy a Petőfi hidat használni. Hasonló szándék húzódik a másik elképzelés mögött is, amely szerint a Károlyi Mihály út forgalma egyirányú lenne dél felé, egészen az Egyetem térig, ahol találkozna az észak felé egyirányú Kecskeméti utca forgalmával.

A találkozási pontnál jobbra vagy balra el lehetne kanyarodni, de egyenesen továbbhaladni egyik irányba sem tudnának a gépkocsik. A környék összes kisebb utcájának sétálóutcává alakítása, díszburkolása ehhez a feltételhez kapcsolódik.

Utópia


Egy még radikálisabb, ám kifejezetten utópisztikus terv szerint "betömnék" az Erzsébet híd alatt átvezető forgalmi aluljárót, így nemcsak Dél-Pest felől, hanem a rakpartról felkanyarodó Irányi utcából sem lehetne felhajtani az Erzsébet hídra, vagy tovább menni észak felé a Petőfi Sándor utcán.

{{keretes_cim}}

A forgalomcsillapítás kiemelt téma volt Demszky Gábor főpolgármester és Rogán Antal V. kerületi polgármester keddi találkozóján is. Mindkét fél egyetértett abban, hogy a belváros forgalomcsillapítása vagy a parkolási rendszer hatékonyabbá tétele együttműködést igényel.

A Belváros mindenkori vezetésének a kötelessége, hogy együttműködő partnere legyen a fővárosnak - jelentette ki a megbeszélést követő sajtótájékoztatón Rogán Antal, aki az elkövetkező évek legfontosabb feladatának a Belváros fejlesztését, élőbbé tételét nevezte.

Rogán Antal hozzátette: találkozót kezdeményezett az angol és az amerikai nagykövetséggel, mert a két követséghez tartozó biztonsági zóna problémát jelent a belvárosiaknak, és erre megoldást kell találni.

Demszky Gábor a fejlesztések közül a "Budapest Szíve" programot emelte ki, amely a Városháza megújításából, egy mélygarázs megépítéséből, és egy, a jelenlegi Városháza park területén megvalósuló ingatlanfejlesztésből áll. E mellett a Városházáról átjárást nyitnak a Duna felé is.

Demszky Gábor megjegyezte, hogy az Országgyűlés Hivatala mélygarázst szeretne építeni a Kossuth téren, ezért kéri az ingatlant. Mint mondta, erről is dönteni kell a közeljövőben.