Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

\"Lakott területek felett engedik ki a fölösleges kerozint\"

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Betiltatná az éjszakai repülést a Légtér Közhasznú Egyesület, a leszálló gépek zaja ugyanis zavarja a repülőterek környékén élők nyugodt álmát. A szervezet elnöke hozzátette: hiába jelentenek fel egy-egy légitársaságot, mert annak gépei az előírtnál kisebb magasságban készülődnek a leszálláshoz, azok megússzák egy egyszerű szabálysértési eljárással. A Ferihegyi repülőtér környékén lakók azt mondják: elfogyott a türelmük.

Azt szeretnék elérni, hogy a mélyalvás időszakában - éjfél és hajnali öt óra között - tiltsák be a repülést, ezekben az órákban csak vészhelyzet esetén landolhassanak repülőgépek - mondta az InfoRádiónak a Légtér Közhasznú Egyesület elnöke.

Porkoláb Mátyás hozzátette: a hivatalos információk szerint a repülők a felesleges üzemanyagot a Hortobány fölött engedik ki, biztosan vannak azonban olyan esetek, amikor erre lakott terültetek fölött kerül sor.

"Nem hiszünk a hatósági véleményeknek, tájékoztatásoknak, mert az egész rendszer nincs korrektül szabályozva és betartatva" - jelentette ki a Légtér Közhasznú Egyesület elnöke.

Szankcionálnának

A repülőterek környékén élők gyakran arról tesznek bejelentést az egyesületnek, hogy a pilóták nem tartják be az előírt útirányt és repülési magasságot, holott ezeket az adatokat a HungaroControl rögzíti. A szervezet azt szeretné elérni, hogy a meghatározott iránytól eltérő repülők legénységét büntetni lehessen ezért.

Porkoláb Miklós elmondta: jelenleg csupán egy egyszerű közlekedési szabálysértési eljárás indul, ha valaki feljelent egy légitársaságot, amiért annak pilótája nem tartotta be az előírt útirányt.

Ez közlekedésbiztonsági szempontból is kifogásolható, a közhasznú egyesület elnöke szerint azonban megtörténik, hogy a pilóták "elkalandoznak".

Elegük van

Felriadnak az éjszaka landoló gépek zajára, a vibráció megremegteti az ablakokat, a berendezési tárgyakat, több épület vakolata megrepedt, vagy elmozdultak tetején a cserepek - panaszolta az InfoRádiónak a Ferihegyi repülőtér környékén élők képviselője.

Kovács Árpád hozzátette: a felszállásra készülő repülők motorjai nem égetik el az összes kerozint, a kellemetlen szagú üzemanyag egy része pedig a környékre hullik.

A környéken nagyon sok az allergiás is - fűzte hozzá XVIII. kerületben élő férfi.

Nem büntetnek

Kovács Árpád elmondta: a repülők csak az egyes kifutópálya tengelyét használhatják felszállásra, mert a kettes eleve rosszul épült. Így az egyes kifutó tengelyére forduló gépek gyakran egészen a lakott terület fölé repülnek be, holott attól legalább ötszáz méteres távolságot kellene tartaniuk.

A pilótákat semmi sem kényszeríti arra, hogy betartsák a szabályokat, hiszen nem szankcionálják ezeket az eseteket - közölte a Ferihegyi repülőtér környékén élők képviselője. Kivizsgálják

Minden olyan esetet megvizsgál a HungaroControl, amikor a pilóták eltérnek az előírt repülési útvonaltól, annak jogossága alapján - mondta az InfoRádiónak a szervezet vezérigazgató-helyettese. Hozzátette: például az időjárási körülmények kényszeríthetik arra a legénységet, hogy más irányt válasszon.

Hangyál Gyula közölte: amennyiben a pilóta nem jogos okból tér el az útvonaltól, az esetről zajvédelmi feljegyzést készítenek, amelyet megküldenek a légitársaságnak, a repülőtérnek és a Légi Közlekedési Hatóságnak.

A HungaroControl vezérigazgató-helyettese hozzátette: egyre kevesebb az ilyen eset, egy héten körülbelül tucatszor fordul elő, hogy más útvonalat választ a pilóta.

Nincs teljes megoldás

Hangyál Gyula elmondta: azon dolgoznak, hogy minél kisebb mértékű legyen a zajszennyezés a lakott területeken, a Ferihegyi repülőtér környéke azonban mára annyira beépült, hogy ezt a problémát teljes egészében megoldani nem lehet.

Zajvédelmi szempontból már korábban korlátozásokat léptettek életbe Ferihegyen: hétvégenként, valamint este tíztől reggel hatig a város felől nem lehet landolni a kettes leszállópályán - tájékoztatott a HungaroControl vezérigazgató-helyettese.

Hanganyag: Molnár Anikó