Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

4-es metró: ez már több mint gyengélkedés

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Nem cáfolta, de nem is erősítette meg Gulyás László, a DBR Metró Projektigazgatóság korábbi igazgatója, most helyettes vezetője, hogy távoznia kell a 4-es metró építését felügyelő cégtől. Lapinformációk szerint a távozás oka az, hogy rossz kivitelezői szerződéseket kötöttek a metróállomások, főként a Fővám téri megálló építésére.

A Népszabadság szerint Demszky Gábor beleegyezik abba, hogy a bizalmi emberének tartott Gulyás Lászlót elbocsássák a 4-es metró építését vezénylő DBR Metró projektigazgatóságtól, méghozzá akár több tízmillió forintos végkielégítéssel.

Az InfoRádió megkereste Gulyás Lászlót, a projektigazgatóság jelenlegi második emberét, aki nem cáfolta, de nem is erősítette meg távozásának hírét.

A lépésre azután kerülhet sor, hogy a Fővám téri állomás építője, a Hídépítő Rt. bejelentette, egy évet csúszik az építkezés, ám a rosszul megkötött szerződés alapján a főváros most nem tud mit tenni.

A szerződés szerint a kivitelezőnek csak akkortól kell kötbért fizetnie, ha a metróalagút már odaért, és nincs még készen az állomás. Ez jövő év második felében várható. Addig nincs semmilyen részkötbér-időpont, amivel a munkálatok üteme betartható lenne.

Az InfoRádió megkereste Atkári János korábbi pénzügyi főpolgármester-helyettest, aki azt mondta, hogy az ő felügyelete alá csak a finanszírozási szerződések megkötéséig tartozott a projektigazgatóság, a kivitelezői szerződések idején már nem.

Ez utóbbiról az volt a benyomása, hogy Gulyás László nem elég kifinomultan képzett a jogi kockázatok felmérésére és elkerülésére, ezért a szükségesnél kevesebb figyelem jutott a kivitelezési szerződésekre.

Az InfoRádió úgy tudja, hogy az alagútépítéssel is problémák vannak. A kivitelező Bamco konzorcium többször jelezte, hogy az előzetesen végzett talajfúrási vizsgálatok adatai nem megfelelők, mert azóta kiderült, hogy rosszabbak a viszonyok. Ráadásul az indulás óta mindkét fúrópajzsnak többször is vesztegelnie kellett különböző technikai okok miatt.

A felszíni kapcsolódó beruházásokkal is gond akadt. Az egyik legnagyobb átalakítás, a Kálvin tér tervezője, Skardelli György építész többször is jelezte, hogy felmondja a megbízást, mert a beruházó értelmetlen és életveszélyes megoldásokat erőltet.

A beruházás költsége folyamatosan emelkedik. A legkorábbi 140 milliárdos becslés óta, a 2000 elején kormányhatározatba foglalt 230 milliárd forintos költségen keresztül tavaly év elején már 480, év végén pedig már 511 milliárd forintnál tartott a beruházás ára.

Az első döntést az építés finanszírozásáról 1998-ban hozták meg, előtte mintegy két évig tartott a különböző tanulmányok elkészítése. A Dél-Budát Rákospalotával összekötő vonal megépítése már korábban, a nyolcvanas években is szóba került.