Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

PDSZ: a kormányzat verbálisan megalázta a tanárokat

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke szerint a kormány kommunikációja 2003 óta jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy egyre kevesebb tekintélyük van a pedagógusoknak. Kerpen Gábor úgy véli: a médiatörvényt és az oktatási jogszabályokat is át kell alakítani ahhoz, hogy elkerülhetőek legyenek a pedagógusok fizikai épségét veszélyeztető atrocitások. A Pedagógusok Szakszervezete szerint ugyanakkor elsősorban a kialakult helyzet okainak megszüntetésére van szükség.

Nem szabadna engedni, hogy abban az időszakban, amikor a gyerekek, fiatalok egyedül vannak otthon, olyan műsorokat nézhessenek, amelyekben verbális vagy fizikai erőszakot jelenítenek meg - mondta az InfoRádiónak a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke.

Kerpen Gábor szerint, ha a gyerekek nem tudják megbeszélni az ilyen, frusztrációt okozó helyzeteket a szüleikkel, az iskolában sem viselkednek majd megfelelően.

A szakszervezet elnöke hozzátette: a közoktatási törvényt is módosítani kellene, úgy, hogy azt a diákot, aki bizonyíthatóan megtámadja, megalázza a pedagógusokat vagy társait, el lehessen tiltani a tanév folytatásától és az iskolalátogatástól.

A diáknak jár az oktatás és a nevelés, de nem feltétlenül az iskolában, ha közösségellenes magatartást tanúsít - hangsúlyozta Kerpen Gábor.

Nincsenek felkészülve

A pedagógusok túlnyomó többsége akkor végezte tanulmányait, amikor az iskolákban még nem kellett verbális vagy fizikai erőszakkal szembenézni, ők ezért nem is lehetnek felkészülve az ilyesmire - magyarázta a PDSZ elnöke.

Kerpen Gábor szerint minden közoktatási és gyermekvédelmi intézményben alkalmazni kellene képzett pszichológusokat és családterapeutákat, a pedagógusok ugyanis ezekhez a szakterületekhez nem értenek.

A szakszervezet elnöke úgy véli: a kormányzat kommunikációja nagy mértékben hozzájárult ahhoz, hogy a társadalom szemében a tanárok tekintélye megcsappant.

Tekintélyromboló üzenet volt például az, amely szerint a pedagógusok túl sokan vannak, túl keveset dolgoznak, és azt is rosszul - közölte Kerpen Gábor, hozzáfűzve: ez a tanárok verbális megalázása, ami, bár elképesztő, de az Oktatási és Kulturális Minisztériumtól ered. Nem megoldás

A Pedagógusok Szakszervezetének megbízott alelnöke úgy véli: az oktatási törvény módosítása nem fogja megelőzni az iskolákban a tanulói agressziót. Galló Istvánné hangsúlyozta: bár a törvény a tanulók és a szülők jogait és kötelezettségeit meghatározza, a kötelezettségek elmulasztását nem szankcionálja.

A jogszabályokban szerepel például, hogy a diákoknak joguk van a tanuláshoz és a tanórákon való részvételhez, a renitens fiatalokat azonban nem lehet megfosztani ezen joguktól, nem lehet őket kiküldeni, ha rendetlenkednek - magyarázta a PSZ megbízott alelnöke.

A pedagógusok kezében nincs tehát olyan eszköz, amellyel rendre utasíthatnák a diákokat. "Ma a pedagógus a saját személyiségével tud nevelni, hatni a gyerekre" - közölte Galló Istvánné.

Értékválság

Míg sok érintett szerint a törvénymódosítás megoldhatja a problémát, addig a Pedagógusok Szakszervezetének megbízott alelnöke úgy véli: nem kezelni kell a helyzetet, hanem megszüntetni annak okait.

Oka ennek az értékválság, gyakran ugyanis különbség van az iskola és a pedagógusok által közvetített, és a család értékrendje között, de az is, hogy az iskola nemcsak tudást közvetít, hanem sokszor erőfeszítéseket tesz az otthoni nevelés hiányosságainak pótlására - mondta Galló Istvánné.

"Ha a gyerek nem tanulja meg az együttélés szabályait, ha nem tartja be az írott és íratlan viselkedési normákat, akkor az iskolából kikerülve óhatatlanul a társadalom perifériájára szorul" - hangsúlyozta a PSZ elnöke, hozzáfűzve: a tanárokat bántalmazó diákok esetében a családi szokások merőben mások, mint az iskola által közvetített értékek.

Hanganyag: Seres Gerda