Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Tetemes pénzbüntetés vár a buszsáv betyárjaira

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A buszsáv jogosulatlan használatára is kiterjesztené a közlekedésben másutt már bevált objektív felelősség elvét a BKV vezérigazgatója.

Kocsis István az InfoRádió Aréna című műsorában azt mondta: a vállalat kidolgozza azt a javaslatot, amely alapján jelentős büntetéssel lehet majd sújtani, aki akadályozza a közösségi közlekedést.

A közlekedési társaság vezérigazgatója hangsúlyozta: a buszsáv jogosulatlan használatát sokkal súlyosabb dolognak tartja, mint ha valaki 50 helyett 60-nal megy, mivel sok ember közlekedését akadályozza.

Az objektív felelősség - amely szerint a jármű üzemben tartója vonható felelősségre - jelenleg a következő esetekre vonatkozik: gyorshajtás, vasúti átjárón való áthaladás a tilos jelzés ellenére, a közlekedési lámpa tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása, tilosban parkolás, az autópálya leállósávján való közlekedés, a behajtási tilalom és a kötelező haladási irány figyelmen kívül hagyása, valamint a természetkárosítás. Ez utóbbi jellemzően a terepmotorozást, vagy -quadozást jelenti.

A BKV tervezete ezt a listát egészítené ki a buszsáv jogosulatlan használatával - személyautó csak kanyarodás céljából haladhat a menetrend szerinti buszoknak és taxiknak fenntartott sávon. Ezt a módosítást már korábban javasolta Kondorosi Ferenc, az Új rend és szabadság program kormánybiztosa.

Egy másik elképzelés a mozgássérülteknek fenntartott parkolók jogosulatlan igénybevételét is az objektív felelősség körébe utalná. Ezzel kapcsolatban Kondorosi Ferenc korábban azt mondta: ebben az esetben nehéz a bizonyítás, hiszen a jelzés az esetek többségében csak az aszfalton látható, ezért csak hosszú videofelvétellel lehetne bizonyítani a szabályszegést.

Az autós szervezetek és az állampolgári jogok országgyűlési biztosa által is támadott objektív felelősség bevezetése azt a célt szolgálta, hogy a szabályszegő autósok ne bújhassanak ki a büntetés megfizetése elől arra hivatkozva, hogy nem ők vezették az autót a bizonyító felvétel készítésének pillanatában. A hatályos szabályozás szerint csak akkor nem az üzemben tartó felelős a járművel elkövetett szabálysértésért, ha annak tényleges használója hivatalosan elismeri, hogy a kérdéses pillanatban ő ült a volánnál. A BKV vezérigazgatója az InfoRádió Aréna című műsorában szólt arról is, hogy egy éven belül ezer új buszt állíthat forgalomba a közlekedési társaság, ha sikerül megteremteni az ehhez szükséges feltételeket.

Kocsis István kijelentette: az elfogadható 6-8 helyett jelenleg 15 év a járművek átlagéletkora. Hangsúlyozta: válság idején nehéz előre tervezni, de egy év elég lenne a buszpark megújításához.

Hozzátette: a tervek megvalósításához hosszú távú finanszírozási jogszabály elfogadására is szükség lenne. Szólt arról is, hogy a BKV jövő évi üzleti tervében nullszaldó szerepel.

A vezérigazgató kiemelte: ehhez mindenképpen szükség van állami támogatásra is, mert a vállalat költségvetésének mintegy fele bérkiadás, a többi - mintegy 20 milliárd forint kivételével - működési költség, amit kizárólag menetdíjbevételből nem lehet finanszírozni.

Kocsis István szólt az elővárosi közlekedési vállalat megalakításáról is, amelybe - mint mondta - az állam valószínűleg egy cégén keresztül 30 milliárd forinttal, míg a közlekedési vállalat a HÉV vagyonelemeivel szállna be. Hozzátette: a holding megalakítása 4-5 milliárd forint megtakarítást eredményezne.

Hanganyag: Exterde Tibor