Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Andrási: Hamarosan a vasúti személyszállítás sem lesz monopólium

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A MÁV-nak fel kell készülnie arra, hogy hamarosan a személyszállítás sem lesz Magyarországon monopólium - mondta az InfoRádiónak Andrási Miklós. A cég igazgatóságának frissen kinevezett elnöke várhatóan két héten belül lesz a MÁV elnök-vezérigazgatója, ám a jelenlegi vezérigazgató, Heinczinger István operatív vezetőként a helyén marad.
Hogyan osztják meg a feladatot a jövőben Heinczinger Istvánnal?

Heinczinger úr intézi majd azokat az operatív ügyeket, amelyeket a MÁV mindennapi működését érintik, az én feladatom pedig a stratégiai átalakítás lebonyolítása.

Az üzleti életben van példa efféle kettős irányításra?

Több helyen is van, talán legtöbben a MOL működését ismeri, ahol két vezérigazgató dolgozik, az elnök-vezérigazgatóhoz, Hernádi Zsolthoz tartoznak a stratégiai ügyek, Mosonyi György vezérigazgató úrhoz pedig az operatív irányítás. A MÁV-nál is hasonló modellt próbálunk megvalósítani.

Milyen változtatásokat vár el Magyarországtól az Európai Unió?

Magyarországon a teherszállítás terén már megszűnt a monopólium, a liberalizációnak azonban hamarosan a személyszállításban is le kell zajlania. Ezzel együtt korszerűsíteni kell a vasúti hálózatunkat is, amely az ország tranzit szerepét is javítja.

Hogyan tudná a MÁV hatékonyabban felhasználni az állami forrásokat?

Több módja van ennek. Vannak egyszerűen megtehető, a vállalat hatékonyságát javító intézkedések, de a jelenlegi átalakítási terv ennél többet tartalmaz. Az Európai Unióban liberalizációs folyamat megy végbe. Magyarországnak is fel kell készülnie arra, hogy a személyszállítás sem lesz monopólium és európai versenyzők jelennek meg ezen a piacon. Az első lépésre 2010-ben kerül sor, és a folyamat 2017-ig zajlik le. Hogy Magyarország az éleződő európai versenyben erős vállalatok mellett tudjon helyt állni, át kell alakítani a MÁV működésnek struktúráját, és létrehozni egy hatékony, a személyszállítással foglalkozó társaságot. A másik minden ország számára fontos feladat, hogy az alapinfrastruktúrát kezelő társaságot le kell választani az integrált vállalatoktól, hogy a síneken, a villamosvezetékeken hatékony verseny jöhessen létre. Ez a két súlyponti feladat.

Ez azt jelenti, hogy tovább darabolják a vállalatot?

Ez a vasúti közlekedés szerkezetének átalakítását jelenti. A MÁV már most is holdingként működik, ez továbbra is így lesz. Úgy kell továbbalakítani a belső szerkezetet, hogy hatékonyabban és átláthatóbban tudjuk felhasználni az állami támogatásokat és el tudjun számolni az adófizetőknek is.
Fognak-e üzletrészeket vagy ingatlanokat értékesíteni az átalakítás során?

A közlekedési miniszter lefektette azokat az irányelveket, amelyek alapján elkészülhet a stratégiai átalakítás terve. Ezekben nem kaptunk felkérést arra, hogy bármiféle privatizációs lépést tegyünk.

Milyen arányú az unió országaiban kötöttpályás közlekedésben felhasznált állami támogatás? Magyarországon az állam jövőre 40 milliárd forintot akar spórolni a cég támogatásán.

Európában mindenhol sokat költ az állam a közösségi közlekedésre. Van, ahol a vasútra, van, ahol a buszközlekedésre, de mindenhol jelentős a támogatás, nagyjából 40-50 százalék körüli. Magyarország a kettő között van, de nálunk magas a közösségi közlekedés igénybevételének aránya is.

Hanganyag: Sigmond Árpád