Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Antali: Ha minden így marad, a MÁV belezuhan a szakadékba

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A belföldi személyszállítás és a pályaüzemeltetés a MÁV két megmaradt feladata, amelyet továbbra is el kell látnia - vélekedett az InfoRádió Aréna című műsorában a közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztos. Antali Károly elmondta: a vasúttársaság ma súlyosabb helyzetben van, mint 2005-2006-ban, és ha nem lesz változás, belezuhan a szakadékba.

A MÁV súlyos válsághelyzetben van, és ha nem lesz változás, "beleesik a szakadékba". Éppen ezért nincs vesztegetni való idő, azonnal hozzá kell fogni a kárenyhítéshez - mondta a közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztos az InfoRádió Aréna című műsorában.

Antali Károly szerint a vasúttársaság korábbi feladataiból mára kettő maradt, amelyet továbbra is el kellene látnia: a pályaüzemeltetés és a belföldi személyszállítás. Az e két feladatkört ellátó vállalatnak van létjogosultsága, ám nem ebben a méretben és ezzel a hatékonysággal - magyarázta a kormánybiztos, megjegyezve: ennek megfelelően két vasúti társaság és egy, a maradék vagyon kezelésére is alkalmas vagyonkezelő létrehozására kíván javaslatot tenni.

A jegyekből csak kevés folyik be

Az elmúlt két-három évben több milliárd forintot költött el a MÁV arra, hogy pontosabb képet kapjon az emberek utazási szokásairól és a menetdíj-bevételekről, eredménytelenül. Ezen a területen mindenképpen változtatni kell, a legfontosabb, hogy a vasúttársaságnak minden egyes utazásról legyen viszonylati információja, így lényeges, hogy minden utas rendelkezzen akár regisztrációs, akár viszonylati jeggyel - fejtegette Antali Károly.

Hozzátette: az utasok jó része kedvezményes jeggyel utazik, a MÁV ráfordításainak így csupán 10 százalékát fedezi a menetdíj-bevétel. A vasúttársaság kiadásainak nagyobb részét így az adófizetők finanszírozzák.

Ha egy teremben ülnek százan, és közülük harminc ember - nem köztisztviselők - fizet adót, az ő pénzükből fejenként 100 ezer forint megy el arra, hogy a csoportból hárman vasúton, kilencen pedig Volánnal utazhassanak. Európa más országaiban a kollektíva ezt 50 százaléknál nagyobb mértékben nem viseli el - magyarázta a közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztos. Mi az átlaghoz képest nagyon szegények vagyunk, és mégis többet engedünk meg ebben az ügyben magunknak - fűzte hozzá.