Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Még nem tudni, hány vasúti szárnyvonal szűnik meg

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Egyelőre nem tudni, pontosan hány vasúti szárnyvonalat szüntetnek meg jövőre, a közösségi közlekedést érintő 40 milliárd forintos költségvetési megvonás miatt azonban elképzelhetőek bezárások.

A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium honlapján múlt pénteken nyilvánosságra hozott tervezet szerint jövőre az állam 2.847 kilométeren határozza meg a szükséges vasúti szolgáltatást és menetrendet, míg a jelenleg 7.700 kilométeres vasúti hálózat fennmaradó 4.853 kilométerére - a regionális tanácsok megalakulásáig - a regionális közlekedési szakbizottságok fognak javaslatot tenni, a miniszter pedig dönt.

Az országos megrendelésűek közé azt a 25 vonalat sorolták, amelyeken jelentős a gyorsvonati és intercity közlekedés, illetve amelyek Budapest vonzáskörzetében és a Balaton környékén találhatóak.

A regionális vonalak sorsáról azonban a regionális szervezetek döntenek, így rajtuk múlhat a kevésbé gazdaságos vasútvonalak megszüntetése is. Mivel a költségvetés tervezete szerint a közösségi közlekedés egészére 40 milliárd forinttal kevesebb pénz jut, elképzelhető, hogy néhány mellékvonalat is bezárnak.

Antali Károly, a közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztos nemrég az InfoRádió Aréna című műsorában azt mondta: számára nem cél a szárnyvonalak megszüntetése. "Nem szeretnék célt csinálni abból, hogy hány vonalat zárunk be. Az én felfogásomban ezek eszközök, amelyek azt a célt szolgálják, hogy egy rendszer szerinti megközelítésben mind a méretben, mind a vállalati hatékonyságban, mind pedig a közösségnek a szerepvállalása tekintetében egy középtávú finanszírozható megoldásig jussunk el" - fogalmazott.

A terv szerint a minisztérium régiónként kötné meg a közszolgáltatási szerződéseket, nem úgy, mint most. Tehát, nem külön szerződnek majd a MÁV-Starttal és a 24 Volántársasággal, hanem készülhet egy egységes menetrend párhuzamosságok nélkül a MÁV-Start és a régióban adott Volán-társaságok aláírásával.

Ennek ellenére Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Demokratikus Szakszervezetének vezetője szerint a terv káoszhoz vezethet. "Beláthatatlan következményei lehetnek ennek, nem hiszem, hogy Magyarországon egyébként a régiókban működő önkormányzatok képesek lennének akár egy menetrend megszerkesztésére, hiszen ehhez szakértői bázisra van szükség. Arról nem is beszélek, hogy a régiók által megrendelt és közlekedtetett vonatok menetrendjének országosan történő összehangolására semmi tapasztalatuk és szakértelmük nincs, ahogy információs rendszerük sem" - hangsúlyozta.

Mellékvonalak megszüntetéséről a 2006-os választások utáni nyáron, elsőként Kóka János, akkori közlekedési miniszter beszélt a "személyszállítás átfogó reformjának részeként". Akkor még 28 szárnyvonal bezárásáról volt szó, ám 2007 márciusában már csak 14 vonalat szüntettek meg, ami 474 kilométernyi vasutat érintett.

Kóka János lemondása után, 2007 végén Kákosy Csaba frissen kinevezett gazdasági és közlekedési miniszter már 38 szárnyvonal ügyéről beszélt, amelynek megtárgyalását akkor 2008-ra halasztotta. Ezek közül leginkább 12 mellékvonal volt veszélyben, ám ezek bezárását többször elhalasztották.

Információink szerint a regionális közlekedési szakbizottságok már működnek, megrendelési javaslataik október végére várhatók.