Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Megint emelik a BKV-jegyek árát

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A BKV viteldíjainak átlagosan négy százalékos emelését javasolta a közgyűlésnek Horváth Csaba és Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes.

Két változatot is készítettek, mindkét verzió szerint a legnagyobb mértékben a vonaljegyek drágulnának; 6,7 százalékkal kellene többet fizetni értük, így az ár a jelenlegi 300 forintról 320 forintra emelkedne.

A gyűjtőjegy 3,7 százalékkal 2700-ról 2800 forintra, a havi Budapest bérlet 4,3 százalékkal 9400-ról 9800 forintra, a tanuló bérlet pedig 2-4 százalékkal 3700 forintról 3800-3850 forintra emelkedne.

Nem változna viszont a napijegy és a hetijegy, de változatlan maradna a családi jegy ára is. Az előterjesztés szerint azért, hogy így támogassák azokat, akik nem rendszeresen használják a budapesti közösségi közlekedést.

Bevezetnék a tanulmányi félévre érvényes, szemeszterre szóló bérletet, amelynek ára 18 ezer forint lenne. Megszüntetnék a "B" jelű éves bérletet, helyette egy bárki számára hozzáférhető bérlettípust javasolnak bevezetni - olvasható a dokumentumban.

Változnának a büntetési tételek is; bár az előterjesztésben a főpolgármester-helyettesek úgy fogalmaztak, megfelelő mértékűek a pótdíjak, mégis kétezer forintra emelnék a bérletbemutatás díját, az éves, negyedéves és szemeszterre szóló bérleteknél azonban ezt a tételt ezer forintra csökkentenék.

Az előterjesztés mellékletében lévő táblázat szerint a módosításoknak köszönhetően a bruttó menetdíj-bevételek változattól függően 700-780 millió forint pluszbevételt hoznának, míg a bruttó árkiegészítés 60-150 millió forinttal csökkenne. A összes nettó menetdíjbevétel így 49,4 milliárd forintról 50 milliárd forintra növekedhet.

A tarifaemelést azzal indokolták, hogy visszaesett a BKV szolgáltatásai iránti kereslet, romlott a pótdíjbehajtás hatékonysága és a fizetőképesség. Figyelembe vették az utazóközönség teherbíró-képességét, a jegy- és bérletárak jövedelmekhez viszonyított arányát is.

Megjegyezték az előterjesztés készítői, hogy célszerű a 2010-re érvényes kedvezményes éves bérletek vásárlását ösztönözni egyrészt a korán befolyó bevételek kedvező pénzügyi hatásai miatt, másrészt pedig a természetbeni juttatásként adható helyi bérletekre kivetett adó várható keresletcsökkentő hatása miatt.

A Város és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint az áremelés értelmetlen. Emlékeztettek, hogy a BKV tarifái 2009-ben két alkalommal emelték. Bár a tervezet négy százalékos emelést tartalmaz a VEKE szerint a BKV jegyárbevétele várhatóan csak 0,6 százalékkal lenne több.

Közleményükben kiemelték azt is: nem csak drágábbak a budapesti jegyek és bérletek számos európai országánál, de szerintük elavult a jegyrendszer is.

A VEKE úgy véli már csak azt érik el a főváros vezetői, hogy többen blicceljenek, többen váltsanak autóra, tehát az áremelés már a bevételek növekedését sem hozza magával. Emiatt a VEKE arra szólította fel Horváth Csabát és Ikvai-Szabó Imrét, hogy vonják vissza "káros és végiggondolatlan" előterjesztésüket.