Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

M6-os: minden második munkáltató a szabályokat megszegve dolgozik

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Minden második munkáltató valamilyen munkavédelmi szabályt megszegve dolgozott vagy dolgozik az M6-os autópálya építkezésén - mondta az InfoRádiónak az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség szóvivője. A hatóság eddig összesen 20 millió forintra bírságolta a Szekszárd és Pécs közötti sztrádát alvállalkozóként építő cégeket - tette hozzá Gedeon András. Az M6-os autópálya építésének generálkivitelezője szerint ők mindent megtesznek azért, hogy a nekik dolgozó cégek betartsák a munkavédelmi szabályokat. Az öt halálos balesetből egy technikai probléma, négy pedig emberi figyelmetlenség miatt történt - mondta Rakita András.

Újabb halálos baleset történt szerdán az M6-os autópálya Szekszárd és Pécs közötti szakaszának építkezésén, így összesen már öten haltak meg munkahelyi balesetben a sztráda építése során.

Tavaly júniusban egy dolgozó áramütést szenvedett, amikor egy munkagép kimozdított a helyéről egy kábelt. Egy hónappal később egy tolató kocsi sofőrje gázolta el az őt irányító műszakvezetőt, később egy dolgozó földomlás miatt vesztette életét, tavaly augusztusban pedig vasbetonoszlopok dőltek egy munkásra, de ő bordatöréssel megúszta a balesetet. Idén áprilisban ugyancsak munkagépek nyomtak agyon egy férfit, és most szerdán, Bátaszéknél is meghalt egy építőmunkás - mondta az InfoRádiónak Farkas Kinga, a Tolna Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense.

Úgy tudjuk, hogy a férfit egy markológép kanala szorította egy tehergépkocsi oldalához a Bátaszék és Véménd között épülő alagútban. A markoló sofőrje nem vette észre, hogy a dolgozó a platón áll. A rendőrség foglalkozás körében elkövetett, halált okozó gondatlan veszélyeztetés miatt, ismeretlen tettes ellen indított eljárást, amelybe munkavédelmi szakértőket is bevonnak.

Húszmilliós bírság és 300 szabálytalanság

Az építkezésen tetten érhető a munkavédelmi szabályok mellőzése - mondta az InfoRádiónak az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség szóvivője. Gedeon András kifejtette: tavaly nyár óta több mint 600 munkáltatót ellenőriztek munkavédelmi szempontból az M6-os építkezésén, és minden másodiknál találtak valamilyen szabálytalanságot. Ez több mint 500 dolgozót érintett, akik így valamilyen veszélyhelyzetben tevékenykedtek - tette hozzá.

Az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség határozatokban megtiltott egyes tevékenységeket, felfüggesztett munkaeszközöket, és több mint 20 millió forint bírságot szabott ki - tájékoztatott a szóvivő.

Minden esetet egyedi ügyként kell kezelni, amelynek sajátosak a körülményei - közölte Gedeon András. Kiemelte: a fővállalkozót is szankcionálhatják, de ennek szigorú feltételei vannak, mert a fővállalkozó nem feltétlenül a saját alkalmazottaival van jelen a munkaterületen, noha szerepe van a munkafolyamat irányításában. Mindig a munkáltatónál kezdik a vizsgálatot, és ha ott megállapíthatóak a balesetet okai, igyekeznek ott eljárni, ahol megtörtént a mulasztás - mondta.

Szigorít a kivitelező

Az M6-os autópálya építésének generálkivitelezője szerint ők mindent megtesznek azért, hogy a nekik dolgozó cégek betartsák a munkavédelmi szabályokat - mondta a Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt. kommunikációért felelős főmérnöke az InfoRádiónak.

Rakita András kiemelte: szigorú egészség- és munkavédelmi követelményeknek kell megfelelni a cégnek. Olyan lépéseket kell megtenni a projekt elindulása előtt, ami a magyar építőipari átlagnál szigorúbb feltételeket szab, és ezt folyamatosan ellenőrzik. Ennek ellenére nem tudják kikerülni olyan események bekövetkeztét, amelyek ezeket a haláleseteket előidézték - fejtette ki.

A főmérnök hangsúlyozta, hogy az öt halálos balesetből egy technikai probléma, négy pedig emberi figyelmetlenség miatt történt, míg egyes balesetek a szabály megsértésére és kommunikáció hiányára vezethetők vissza.

A cég nagyobb szigort ígér, sűríti az ellenőrzéseket, de nem tudnak minden munkavállaló és gépjármű mellé munkavédelmi szakértőt állítani, vagyis nem tudják ígérni, hogy nem lesz több baleset egyéni hibából.

Hanganyag: Herczeg Zsolt