Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Horváth Csaba cáfolja a fővárosi járatritkítást

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Nem kell buszjáratok megszüntetésére számítani a fővárosban - mondta az InfoRádiónak Horváth Csaba volt főpolgármester-helyettes, miután ellenzéki képviselők szerint a szocialista politikus tervei között 40-50 járat eltörlése szerepelt. Hozzátette: nem várható, hogy a most elmaradt tarifaemelést egy későbbi időpontban bepótolja a város és a cég vezetése.

Elmondása szerint nem tudja támogatni a járatritkítást a BKV-nál Horváth Csaba volt MSZP-s főpolgármester-helyettes, akiről a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésén Wintermantel Zsolt (Fidesz) azt állította: egyértelmű, hogy Horváth Csaba tervei szerint buszjáratokat szüntetnének meg.

A közgyűlésen kiosztották azt a "nem nyilvános" minősítésű dokumentumot, amelyet Horváth Csaba még főpolgármester-helyettesként készíttetett arról, hogyan érhető el forrásmegtakarítás a BKV-nál.

Az ülésen jelen lévő újságíróknak a dokumentum tartalmáról, az egyik, magát megnevezni nem kívánó szakpolitikus elmondta: hárommilliárd forintot úgy takarítanának meg, hogy 2010-ben nem lenne a közlekedési cégnél béremelés, továbbá csökkentenék a dolgozóknak a kollektív szerződésben foglalt juttatásait is; a két intézkedéssel körülbelül 3,2 milliárd forintot lehetne megspórolni Horváth Csaba szerint. További négymilliárd forintot pedig a szállítási teljesítmény 8 százalékos csökkentésével, azaz járatritkítással érhetne el a BKV Horváth Csaba szerint. Ez a szakpolitikus szerint körülbelül 40-50 buszjárat (viszonylat) megszüntetését jelentené, vagyis megszűnne a buszjáratok negyede.

Horváth Csaba újságíróknak a közgyűlés szünetében azt mondta: a szakértői tanulmány - amely a BKV gondozásában, a kormány és a főváros szakértőinek részvételével készült - "valóban tartalmazza, hogy egyébként járatrikítással is elméletben lehetne megtakarítani, de az anyag nem javasolja a jártritkítást és a járatbeszüntetést".

"Hazugság, ha azt állítják, az anyag érdemben több tucat járat megszüntetésével kalkulál. Érdemben számba veszi ezt a lehetőséget és az anyag készítői el is utasítják ezt a lehetőséget" - jelentette ki. Mint fogalmazott, a cél az, hogy nőjön a BKV utasainak száma, javuljon a szolgáltatás minősége, ennek a célnak pedig biztosan nem felelne meg a járatritkítás.

Mint mondta, az anyag három - A, B és C verziót - fogalmazott meg, ezek közül a C-verzió tartalmazza a járatritkítást. "Én a C-verziót nem tudom támogatni" - fűzte hozzá.

Horváth Csaba beszámolt róla, hogy az A- és B-verzió 7-7,5 milliárd forint megtakarítással számol, ebből 5 milliárd forint bérjellegű megtakarítás, 2-2,5 milliárd pedig anyagjellegű megtakarítás.

Arra a kérdésre, hogy javasolják-e az anyagban a létszámcsökkentést, megjegyezte: az anyag valóban tartalmaz egy 100 embert, az adminisztrációt érintő leépítést, ez azonban a BKV 12 ezres létszámához képest nem jelentős, mindössze a szervezet "élethez való hozzáigazítása".

Felhívta a figyelmet arra, hogy a kormány intézkedései következtében az átlagos adóteher a BKV-nál jövőre 10-12 százalékkal csökken, vagyis ugyanannyi bruttó fizetésnél ennyivel több marad a borítékban. Emlékeztetett rá: a szakszervezet 3-4 százalékos emelést szeretett volna elérni, ami az említett adóteher-csökkenéssel már 18 százalékos növekedést jelentett volna, ez pedig egy csődközeli helyzetben lévő vállalatnál, a világgazdasági válságban lévő főváros esetében "szakmailag nem indokolt".

Steiner Pál, az MSZP frakcióvezetője újságíróknak a járatritkítási tervvel kapcsolatban úgy fogalmazott: "szemenszedett hazugság, semmiféle anyag nem mutat ilyet, sehol ilyen nincs leírva, ezt zűrzavarkeltésnek tekintem".

Idén nem kerül újra napirendre a BKV-tarifák emelése

Idén nem terjeszti újra a Fővárosi Közgyűlés napirendjére a BKV-tarifák emelését a szabad demokrata városvezetés, ám a közműdíjakat, amelyekről csütörtökön nem tárgyaltak, a decemberi testületi ülésre beterjesztik - ezt már Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes közölte.

Ez azt jelenti, hogy a csatornázási, a szemétszállítási és a szippantott szennyvízdíj, valamint a kéményseprés és a temetkezési díjak mértékéről a közgyűlés a következő rendes ülésen szavazhat.

Eszerint a BKV jegyek és bérletek árai 2010. január 1-jétől biztosan nem emelkednek.

Amit a testület elutasított, az el van temetve, azzal már nem foglalkozunk újra - fogalmazott a városvezető, aki egyedül szavazott a BKV-tarifaemelés mellett, azzal érvelve, hogy a közlekedési társaságnak szüksége van a bevételre.

Az MSZP fővárosi frakcióvezetője, Steiner Pál szerint nem voltak megfelelően előkészítve a közüzemi vállalatok díjemeléséről szóló előterjesztések a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésére.

Tarlós István, a Fidesz-KDNP fővárosi frakcióvezetője szerint szétesett a Fővárosi Közgyűlés működése, és az SZDSZ-szel közös koalícióból nemrég kilépő szocialisták a csütörtöki ülésen sokszor saját korábbi indítványaik ellen szavaztak.

A fővárosi politikus a közgyűlés szünetében újságírók előtt arra emlékeztetett, hogy a BKV tarifáinak, valamint a közműdíjaknak a jövő évi emelését még a szocialisták a szabad demokratákkal együtt terjesztették elő, ám az ülésen már nem szavazták meg.

Tarlós István szerint ebből "könnyen kikalkulálható": az MSZP célja az, hogy ezeket a díjemeléseket majd Ikvai-Szabó Imre SZDSZ-es főpolgármester egyedül terjessze a közgyűlés elé. A frakciószövetség vezetője a délelőtti ülés alapján úgy látja, a koalícióból nemrég kilépett szocialisták "nagyon zavartan viselkednek és szavaznak".

Hanganyag: Szabó Gergõ