Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Hova kerüljön a MÁV 21,5 milliárd forintja? - lapszemle

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Nem tud megegyezni a MÁV felügyelőbizottsága a közlekedési minisztériummal abban, hogy milyen mozdonyokat vásároljon a vasúttársaság. Az egyik lobbicsoport a Bombardier, a másik a Siemens gyártmányát szeretné beszerezni 21,5 milliárd forint hitelből.

A Magyar Nemzet arról ír, hogy a VDSZSZ Szolidaritás szakszervezetnek a MÁV felügyelőbizottságában ülő tagja azt állítja: az igazgatóság eltitkolta a bizottság elől annak a szakmai anyagnak a tartalmát, amely szerint a kiválasztott mozdonyok áramfelhasználása jóval kedvezőtlenebb, mint a versenyben résztvevő Siemensé.

A Népszabadság a Cégközlönyre hivatkozva arról ír, hogy egymilliárd forint jegyzett tőkével új céget hozott létre Magyar Tőketársaság Zrt. néven Demján Sándor. Demján a lapnak nyilatkozva azt mondta: kizárólag magyar befektetéseket finanszíroz a cég, olyan vállalkozásokat, amelyek ígéretesek, de tőkehiánnyal küszködnek. Demján a lapnak hangsúlyozta: nem kockázati tőkebefektetési, hanem befektetési társaságot alapított, amihez bárki csatlakozhat és a megtermelt hozamból részesedhet.

Az Index.hu arról ír, még nincs vége a sztrádapénzekért folytatott harcnak. Hétfőn lesz a költségvetés zárószavazása. Molnár László szocialista képviselő már be is nyújtott egy úgynevezett zárószavazás előtti módosító indítványt. A javaslat úgy biztosítana az eredeti elképzelésnek megfelelően 3 milliárd forintot az M44-es előkészületi munkáira, hogy megfricskázná a baranyai lobbit: félmilliárd forintot visszavenne a Pécs-Szentdénes közötti út munkálataitól, 2,5 milliárd forintot pedig a sztrádapénzekből csípne le. Az nyilvánvaló, hogy a Molnár-féle mostani javaslat nem koherenciazavart küszöbölne ki, vagyis szabály szerint azt elő sem lehetne terjeszteni, szavazni sem lehetne róla. Azonban, nem is olyan régen, egy másik szocialista nagyágyú, Veres János három párttársával együtt játszotta meg ezt a kártyát.

A Világgazdaság arról ír, hogy már közel a mélypont, de még hosszú hónapokba telhet, míg magához tér a lakossági autóhitelezési piac - vélik a szereplők. Sokkal mélyebbre jutni már nem nagyon lehet: a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a szeptemberig tartó fél év alatt havonta átlagosan bő kétmilliárd forintnyi új gépjárműhitelt folyósítottak csak a lakossági szektornak a piaci szereplők. Azok a társaságok viszont, amelyek a jelenlegi helyzetben sem zárkóznak el a finanszírozástól, hosszabb távon akár megerősödve is kikerülhetnek a jelenlegi válsághelyzetből - vélik a lízingcégek. A kereskedők szerint ugyanakkor nem lesz gyors változás. Az új hitelért folyamodó ügyfeleket ugyanis változatlanul "nagyon megszűrik": a legtöbb cég drasztikusan lerövidítette az igényelhető futamidőket, a minimális önrész nőtt, és szigorodtak a hitelbírálat szempontjai is.

A Napi Gazdaság a Világbank elnökét idézve arról ír, hogy újabb élelmezési válság fenyeget. Robert B. Zoellick attól tart, jövőre az élelmiszerkészletek alacsony szintje, az emelkedő gabonaárak, és annak valószínűsége, hogy egyes rizstermelő országok rizst lesznek kénytelenek importálni, ismét az árak emelkedését fogja előidézni. A világon minden nap közel 230 millió gyerek és felnőtt azzal ébred, hogy nem lehet biztos abban, hozzájut-e egy tányérnyi ételhez. Ez önmagában elegendő a társadalom destabilizálódásához.

A portfolio.hu-n arról olvashatnak, hogy jövőre az állami gigaholdingok felszámolására tett kísérlet lesz a legfontosabb Oroszországban. Egyrészt a folyamatnak a gazdaságra gyakorolt hatása miatt, másrészt mert ez Dmitrij Medvegyev elnök első és ez idáig egyetlen lényeges távolságteremtő gesztusa elődjétől, Vlagyimir Putyintól.