Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Porogi András: A kevésbé tehetséges fiatalok választják a tanári pályát

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A pedagógia területe leszállóágban van - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában Porogi András, a Magyar Nevelők és Tanárok Egyesületének elnökségi tagja. A Toldy Ferenc Gimnázium igazgatója szerint a gond nemcsak a normatívák csökkentésével van, hanem azzal is, hogy ma a tanári pályát a kevésbé tehetséges diákok választják.

Az utóbbi években folyamatosan csökken az általános és középiskolás gyerekek után járó normatíva, ami óhatatlanul a színvonal, a nevelői munka tartalmának csökkenését eredményezi; ilyen értelemben leszállóágban van a pedagógia területe - mondta a Magyar Nevelők és Tanárok Egyesületének elnökségi tagja az InfoRádió Aréna című műsorában.

Porogi András szerint azonban nem csupán a finanszírozási rendszerrel van probléma, hanem azzal is, hogy a tanári pályát ma a kevésbé tehetséges diákok választják, akik közül ugyancsak a kevésbé tehetségesek mennek tanítani. Az iskolákban végül közülük is csak a kevésbé tehetségesek maradnak, vagyis a területen jelenleg háromszoros negatív szelekció zajlik - magyarázta.

A Toldy Ferenc Gimnázium igazgatója megjegyezte: persze a mai fiatalok között is vannak elhivatottak és tehetségesek, közülük azonban a legtöbben néhány év után elhagyják a pályát.

Húsz évvel ezelőtt a tanári szakokon a legjobb eredményt elérőket vették fel, a mai helyzet azonban egészen más, ami hosszabb távon a magyar közoktatás minőségének tragikus romlásához vezet majd. Tíz éven belül ugyanis a tanárok egyharmada nyugdíjba vonul, és nagyon kérdéses az utánpótlás - fejtegette Porogi András.

A finanszírozás csökkenéséről szólva a Magyar Nevelők és Tanárok Egyesületének elnökségi tagja: mára a 12. évfolyamosoknak járó alapnormatíva összege is a 2002-es nominálszint alá került. Diáksportra és továbbképzésre gyakorlatilag semmilyen forrást sem biztosít az idei költségvetés, a többi területen pedig drasztikusan csökkent a támogatási összeg - fűzte hozzá.

Porogi András azt is elmondta: bár a magyar közoktatás megújítási lehetőségeiről szóló 2007-ben született Zöld könyv elindított ugyan egy szakmai párbeszédet, a kormányzati intézkedések szintjéig nem jutott el.