Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

"Alacsony választási hajlandóság, meggyőző Fidesz-fölény"

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Még soha nem volt öt hónappal a választás előtt ilyen alacsony a választási hajlandóság Magyarországon - mondta Hann Endre, a Medián Közvéleménykutató Intézet ügyvezető igazgatója az InfoRádió Aréna című műsorában. Sík Endre, a TÁRKI vezető kutatója közben azt hangsúlyozta: bár valamelyest csökkent a különbség a legutóbbi adatok szerint az MSZP és a Fidesz között, az ellenzéki párt előnye még mindig meggyőző.

A Fidesz támogatottsága az európai parlamenti választások idején volt a csúcson, a felmérések azóta az ellenzéki párttal szimpatizálók számának enyhe csökkenését mutatják, miközben az MSZP háza táján nem történt változás, vagyis a két politikai erő között valamelyest csökkent a különbség - mondta a Medián Közvéleménykutató Intézet ügyvezető igazgatója az InfoRádió Aréna című műsorában. Hann Endre hozzátette: ma még nem lehet tudni, hogy ez a folyamat a következő hónapokban is folytatódik-e.

Sík Endre, a TÁRKI vezető kutatója szerint e trendet az magyarázhatja, hogy az EP-választások előtti kampány összefogta és mozgósította a Fidesz-pártiakat, míg most a szavazók egy része kevésbé aktív. A szakértő ugyanakkor hangsúlyozta: a Fidesz előnye továbbra is meggyőző.

A választási hajlandóságról szólva Hann Endre elmondta: Medián decemberi felmérése szerint, ha most vasárnap kellene szavazni, az arra jogosultaknak mindössze 44 százaléka menne el leadni a voksát. Ez negatív rekord, hiszen ilyen alacsony arányt öt hónappal a választások előtt még nem tapasztaltak.

Már tart a kampány

A TÁRKI vezető kutatója szerint a Fidesznek részben a jelenleg bizonytalan választók miatt nem érdeke, hogy magas legyen a részvételi arány az országgyűlési választásokon. A TÁRKI vezető kutatója úgy fogalmazott: mivel a szocialisták eddig sokkal kevésbé mozgósították szimpatizánsaikat, mint a Fidesz, feltételezhető, hogy a most még bizonytalankodók között több az MSZP-szavazó.

A Medián Közvéleménykutató Intézet ügyvezető igazgatója szerint ugyanakkor a részvételi arány mellett fontos, hogy a pártok mennyire képesek mozgósítani szimpatizánsaikat. Mint mondta: ebből a szempontból a Jobbik helyzetét a legnehezebb befolyásolni, hiszen azok, akik elégedetlenek a jelenlegi politikai rendszerrel és mégis elmennek szavazni, erre a tömörülésre adják majd le a voksukat.

A két szakértő egyetértett abban, hogy már megkezdődött a kampány, az pedig, hogy a Fidesz rövidre szeretné fogni ezt az időszakot, már a kampánykommunikáció része. Ami nem véletlen, hiszen a negatív, elhúzódó és költséges kampány az átlag választók számára ellenszenves.

Sík Endre hozzátette: a kis pártoknak, a Lehet Más a Politikának, illetve a Jobbiknak kedvez, ha a nagyok rövidre fogják a felkészülési időszakot, hiszen a szűkösebb erőforrásaikat hatékonyabban tudják felhasználni.

Hanganyag: Ignáth Márk