Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Kakastollas rendőr vigyázza Budapest új főutcáját

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Néhány napja adták át \"a város új főutcáját\", vagyis a Szabadság tértől a Kálvin térig tartó megújult szakaszt. Mi is végigjártuk a területet, amelyről elmondható: hangulatos és színvonalas elemekkel gazdagítja a fővárost.

Mivel a városépítészeti szakirodalom a roppant fontos észak-déli tengelyről beszél, természetesen mi is északról, vagyis a Szabadság tér felől kezdtük a bejárást. A túra így az izgalmas interaktív szökőkúttal kezdődik, ám a második "látványosság" az október 6. és a Zrínyi utca sarkán posztoló bronzrendőr, "akit" neveztek már Horthy-rendőrnek, kakastollasnak, Karcsi bácsinak, kedves pocakos rendőrbácsinak, vagy például retrográd elemnek.

Mégis, kinek a rendőre?

Karcsi bácsi tehát érdekes figura, ezért is kerülhetett jelen írás címébe. Még akkor is, ha "kakastoll" helyett Zrínyi-sisak teljesíti ki öltözetét, mely fejfedő 1909-től, tehát a Horthy-korszak előtti időből tartozott a korabeli magyar rendőrség (ünnepi) egyenruhájához.

A pocakos közeg, vagyis "a modoros rendőrszobor az Október 6. utcai szakasz mélypontja" az Index hangulatos riportja szerint. Az esztétikai vitát nem felújítva annyit meg kell jegyezni, hogy Illyés András szobrászművész alkotása 2008. októbere óta színesíti a Bazilika közelében elhelyezkedő utcasarkot, nem írható tehát az új főutca "számlájára".

Ennyit Karcsi bácsiról, térjünk vissza az új főutcához.

Egy régi adósság törlesztése

A belváros, illetve korábban maga a város, vagyis Pest észak-déli tengelyének kialakítása mintegy 150 éve foglalkoztatja a városfejlesztés aktuális illetékeseit, ám igyekezetüket igen hosszú időn keresztül teljes kudarc jellemezte. A közhely azonban működik: a rossz sorozat egyszer itt is megszakadt.

Pest új főutcája egy észak-déli irányú, közel három kilométer hosszú, radikálisan csökkentett gépjárműforgalmú városi tengely a Vígszínház és a Kálvin tér között - olvasható a fejlesztés tájékoztató dokumentumaiban. Az eredeti terv magában foglalja a Honvéd utcát, a Szabadság teret, az Október 6. utcát, az Erzsébet teret, a Bécsi és Petőfi Sándor utcákat, a Ferenciek terét és a Kecskeméti utcát az Egyetem térrel.

A most megvalósult főutca a Szabadság tér és az Október 6. utca találkozásánál kezdődik. A nyitány egy különleges szökőútban ölt testet: a vízfal az odalépők előtt megnyílik, így az emberek beléphetnek a szökőkút belsejébe. Az attraktív látványossághoz méltó leírást találhatnak az Index már idézett írásában a létesítményről.

A szökőkutat elhagyva feltűnik a főutca legfőbb jellegzetessége, a burkolat. A megújult október 6. utca jobb oldalán felbukkan továbbá az első stilizált "kapu-elem", egy kő, amelyen "A belváros főutcája, Mainstreet 2010" felirat olvasható. Ilyenekkel még több helyen találkozhatnak útjuk során a vándorok.

Kőkemény próbatétel

A különleges útburkolat szemre igen tetszetős, a dizájn mellett kiemelendő az új felület világos színe, amely túlzás nélkül nevezhető erős hangulatjavító elemnek. Nagy kérdés, hogy meddig bírja? Többen emlegetik a Király utcát, vagy a Szabó Ervin Könyvtár főépületének környékét, ahol az új burkolat meglehetősen gyorsan megrongálódott.

A tervezők és a kivitelezők ezúttal magabiztosak, szerintük a máshol alkalmazott 3 centiméter vastag lapokkal szemben az itteni gránit- és mészkő elemek 8 centiméteres vastagsága kellő biztosítékot jelent a tartósságra. Mindehhez hozzáfűzhető, hogy a Műszaki Egyetem töréstesztjei is igazolták a maradandóság ígéretét. Kerékpáros paradicsom

A Szervita térnél felbukkannak a bringások számára kedves jelzések: az autók behajtását megtiltó táblák alatt az alábbi ikon virít: "Kivéve kerékpárral".

A bringások kedvében jár az új útszakasz más szempontból is: igen sok helyen találkozni kerékpáros-kikötőkkel, vagyis olyan helyekkel, ahová biztonságosan lelakatolhatók a kétkerekűek. A járdaszegélyek hiánya elsősorban a gyalogosok kényelmét szolgálja, de nyilván nem bánja a "szinteltolások" hiányát a kerékpáros sem.

Hiányzó gyalogátkelő és az úszósport magyar apostola


Szép sétánk felénél elérjük a Ferenciek terét, pontosabban a Kossuth Lajos utcát. A korábbi ígéretek szerint itt egy új gyalogátkelőnek kellene lennie, hogy megóvja az új főutcán korzózókat a "Felszabtér" elrettentő aluljárójának használatától. Nos, az új átkelő nem született meg, következik tehát a sokkoló aluljárózás.

A túloldalon pedig el kell érni a Károlyi Mihály utcát, hogy ismét az új környezetben találjuk magunkat. Ha az átkötést jelentő métereket a Kárpátia étterem oldalán tesszük meg, az egyik ház falán egy nemrégiben kihelyezett emléktáblának örülhetünk, amely arra hivatott, hogy a "magyar úszósport apostolára" irányítsa az utókor figyelmét.

Szekrényessy Kálmánról van szó, aki a tábla tanúsága szerint "az úszás apostola, repülőgép-konstruktőr, több hazai sportág meghonosítója, a magyar sportirodalom megteremtője és az első Balaton-átúszó." Ezért is jó a saját városunkban turistáskodni, hiszen ehhez hasonló érdekes információk birtokába juthatunk.

Bizakodó boltosok

A Ferenciek tere és az Egyetemi Könyvtár környéke kis döccenést okoz az új főutcán sétálóknak, ám a Károlyi Mihály utca, majd a Kecskeméti utca kialakítása ismét hozza a jó színvonalat.

A majdnem-sétálóutcává átalakított Károlyi Mihály utcában beszélgettünk egy boltossal, aki némi aggodalommal, de pozitívan várja, hogy mit hoznak majd üzleti szempontból az új körülmények. Mint mondta, neki tetszik az új arculat, azt pedig reméli, hogy vásárló is több lesz. Egy biztos - jelentette ki - az állandósult dugóban veszteglő autók korábbi látványa, és szaga biztosan nem segítette az üzletmenetet.

Szerző: Kovács András István