Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Nyolcszáz millióért bukta el a választást az MSZP

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A választási törvény szerint a pártok 386 millió forintot fordíthatnak kampányuk finanszírozására. Ezt az összeget idén csak a Fidesz és az MSZP lépte át, a két újonnan bekerült párt jóval kevesebbet költött. Érdekesség, hogy az MDF, amely nem érte el az öt százalékos bejutási küszöböt, több pénzt áldozott a kampányra, mint a Jobbik, illetve az LMP.

Eddig csak két párt, az LMP és a Jobbik jelentette be hivatalosan, hogy mennyi pénzt költött az idei kampányra. A Lehet Más a Politika, amely 16 képviselőt küldhet a május 14-én megalakuló új parlamentbe, a választási hadjárat közben sem titkolta, mennyit költ: a párt külön internetes oldalt indított, ahol figyelemmel lehetett követni a kampányszámlákat.

A második forduló után Karácsony Gergely, az LMP kampányfőnöke elmondta: pártja összesen körülbelül 110 millió forintot költött. Ebből az összegből mintegy ötvenmillió forintot fizettek ki, a maradék jelentős részét a következő hetekben utalják át.

A Jobbik szóvivője szerint 80-90 millió forintot áldoztak a választási hadjáratra. Dúró Dóra az MTI-nek azt mondta, hogy a pénzt elsősorban a kis- és közepes vállalkozások támogatásaiból teremtették elő. A pénz legnagyobb részét óriásplakátokra fordította a párt, a többiből pedig televíziós- és rádióhirdetésekre adtak megbízást, illetve egyéb plakátokat és szórólapokat állítottak elő.

Feleslegesen költött az MDF

A Transparency International, a Freedom House és az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet még március elején indította el egy úgynevezett kampánymonitort, amelynek adatai némileg ellentmondanak a Jobbik hivatalos közleményének. A monitor számlálója alapján ugyanis a 47 képviselői mandátumot szerzett párt összesen a hivatalosan bejelentett összeg közel dupláját, 165,6 millió forintot költött a választópolgárok meggyőzésére.

Érdekesség, hogy az első fordulóban 2,6 százalékot elérő, és így a parlamentbe bejutni nem tudó MDF esetében a kampánymonitor számlálója 170,8 millió forintnál állt meg, vagyis a kiesett párt több pénzt költött hirdetésekre, lakossági fórumokra és sajtótájékoztatókra, mint a két bejutó kis párt, a Jobbik, illetve az LMP.

Fidesz és MSZP:  jóval túl a 386 millión

A választáson kétharmados többséget szerzett Fidesz-KDNP, valamint az MSZP egyelőre nem hozta nyilvánosságra kampánykiadásainak végösszegét.

A kampánymonitor adatai szerint azonban tudható, hogy a szocialista párt közel 803 millió forintot áldozott a korteskedésre, jócskán megelőzve ezzel a Fidesz-KDNP-t, amelynek 540 millió forintra volt szüksége, hogy meggyőzze a választókat.

Bár a kampánymonitor várhatóan május 28-án publikálja a teljes kampányköltés összegét, az eddigi kiadásokat összeszámolva megállapítható, hogy a pártok a 2010-es parlamenti választásokra körülbelül 1,8 milliárd forintot költöttek összesen, 5,5 milliárddal kevesebbet, mint 2006-ban.

Schiffer András, az LMP listavezetője már bejelentette, hogy a Lehet Más a Politika először a párt- és kampányfinanszírozásra vonatkozó javaslatait fogja beterjeszteni az Országgyűlésben.