Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Nem fogadta el a a jelentést a nagyértékű beruházásokat vizsgáló bizottság

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Nem fogadta el a Fővárosi Közgyűlés nagyértékű beruházásokat vizsgáló bizottságának összefoglaló jelentését a grémium szerdai ülésén.

A bizottság tagjai 3 igen, 1 nem és 3 tartózkodás mellett utasították el a jelentés összegzését. A szocialista Andó Sándor nemmel szavazott, a szintén szocialista Tüttő Kata, valamint az SZDSZ-es Szabadai Viktor és Várhegyi László tartózkodott a szavazáson.

Tüttő Kata azt mondta: azért tartózkodik, mert az általános megállapítások már nem érvényesek feltétlenül a beruházásokra. Az összesített jelentésben szerepelt a 4-es metró beruházás vizsgálata is, az erről szóló beszámolót azonban nem fogadta el a bizottság.

Az elutasított jelentésben többek között az állt, hogy időről időre - a szakmai megfontolásokat figyelmen kívül hagyva - politikai ráhatások jelentek meg a Margit híd felújításánál, a 4-es metró építésénél, illetve a Kossuth téri mélygarázs beruházásánál.

Az elutasított összefoglaló jelenés szerint a projekteket nem készítették elő megfelelően, nem volt irányításra alkalmas szervezetük, nem volt felelős vezető sem, és nem teremtették meg a projektek célkitűzései és hatásai közötti összhangot sem. Ezek miatt - olvasható a jelentés tervezetében - megjósolható a határidők túllépése, a költségek növekedése és a belső finanszírozás hiánya.

A jelentés megállapította azt is, hogy nem állapítható meg konkrét felelős, a személyi felelősség ugyanis "személyre szólóan nem bontható le".

A bizottság tárgyalta a 4-es metró beruházásával kapcsolatos jelentést is, amelyet végül 3 igen és 4 nem szavazattal nem fogadtak el.

A 4-es metró beruházásával kapcsolatban a jelentés rögzíti: nem állapítható meg biztonsággal, hogy jól előkészített a projekt, az irányításban pedig nincsenek felelősségi és hatásköri viszonyok.

Jogi anomáliák is előfordultak a beruházás során, ilyen a FIDIC szerinti független mérnök kiválasztása. Ezt a feladatot az Eurometró végezte, a céget hirdetmény nélküli, tárgyalásos közbeszerzés során választotta ki 2006-ban, de erről a Közbeszerzési Döntőbizottság már akkor kimondta, hogy nem volt jogszerű. Ennek ellenére a DBR Metró Projektigazgatóság 2010-ben is így akarta az Eurometró szerződését meghosszabbítani.

Korábbi üléseken tárgyalta a bizottság a Margit híd felújítását, illetve a Kossuth téri mélygarázs ügyét is. A Margit híd felújításával kapcsolatban a grémium korábbi ülésén elfogadott jelentés szerint a felújítás szervezeti irányítása alapvetően elhibázott volt és nem volt vezetője sem. Az ideiglenes forgalomba helyezés dátumát feltehetően politikai nyomásra hozták meg, és nem volt külön tervezői költségbecslés. A politikai behatás és a rossz előkészítés miatt az eredeti tervhez képest jóval többe és több idő alatt valósul majd meg a projekt.

A Kossuth téri mélygarázzsal kapcsolatban május 13-án a bizottság megállapította, hogy a tér felszíni rendezésétől eltávolodva a szereplők úgy akarták befolyásolni a projektet, hogy abban helyet kapjon egy mélygarázs is. Nem készült gazdasági, műszaki elemzés, sérült a verseny tisztasága, az esélyegyenlőség is.