Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Mik a legnépszerűbb karácsonyi ajándékok?

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A gazdasági nehézségek ellenére a tartós fogyasztási cikkek piacának értékforgalma az első kilenc hónapban növekedett egyes termékcsoportoknak köszönhetően. A karácsonyi szezon meghatározó a műszaki cikkek piacán, s egyes szektorokban akár az éves forgalom egynegyedét is adhatja. Idén kiemelt figyelmet érdemel az internetes kereskedelem, ahol a könyv mellett egyre népszerűbbek a tartós fogyasztási cikkek - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet felméréséből.

A tartós fogyasztási cikkek kiskereskedelmi piacán - beleértve a piac öt fő szektorát, azaz az informatikát, szórakoztató elektronikát, fotót és háztartási kis- és nagygépeket - forgalmazott érték 2011 első kilenc hónapjában meghaladta az előző év értékforgalmát.

A közeledő ünnepek és a karácsony nagyon meghatározó szerepet játszik e piacon is minden egyes szektorban - sőt van olyan terület, ahol az utolsó egy hónap értékesítése teszi ki az éves forgalom egynegyedét. Tavaly decemberben az öt fő szektor megközelítőleg 50-60 milliárd forint forgalmat generált.

A karácsonyi ajándékok között jellemzően megtalálhatók a háztartási kisgépek, fotó- és szórakoztató elektronikai készülékek. Sztupár Andrea, a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia country menedzsere elmondta: az idei piaci várakozások alapján okostelefon, digitális fotókeret, tablet, e-könyvolvasó, játékkonzolok és játékszoftverek, hordozható audiólejátszók, kapszulás kávéfőzők, vasalók, hajápolási készülékek kerülnek sok karácsonyfa alá. Hozzátette: nem szabad megfeledkezni a családi ajándéknak számító lapos TV-kről sem és az adathordozó eszközökből is jelentős mennyiség fogy a decemberi időszakban.

A cég közleménye szerint idén a hipermarketek képesek voltak némi piaci részesedést megszerezni a műszaki áruházláncoktól, amihez hozzájárult a Photo Hall és az ElectroWorld megszűnése is. A korábbi évekhez hasonlóan ez a csatorna az év végén is jól fog teljesíteni, mivel a kisebb készülékeket sokan a nagy bevásárlások alkalmával szerzik be.

Külön kiemelt figyelmet érdemel az internetes kereskedelem, ez a terület az első kilenc hónapban az összforgalom valamivel több mint tíz százalékát tette ki, míg részesedése a forgalomból egy évvel ezelőtt csupán 7,9 százalék volt. Karácsonykor az internetes értékesítés még inkább fellendül, és annak ellenére, hogy még mindig leginkább könyvet rendelnek az emberek interneten, a tartós fogyasztási cikkek is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek.

A ruházati termékek esetében is kiemelt jelentőséggel bír a karácsonyi szezon. A GfK Hungária FashionScope című tanulmányának adatai szerint a magyar háztartások ruházati cikk beszerzéseiből rendszerint kiemelkedően magas arány jut az év utolsó két hónapjára, bár az elmúlt három évben ez az arány egyre csökken. Míg 2005 és 2007 között a karácsonyi (november-december) időszakban átlagosan 40 százalékkal költöttek többet a háztartások ruházati termékekre, mint egy átlagos kéthónapos periódusban, addig 2008 és 2010 utolsó két hónapjában - a válság által érintett időszakban - jóval alacsonyabb volt ez a többletköltés. Kimondottan erős a karácsonyi szezon a kiegészítők és a sportruházat tekintetében.