Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Így fizetik a dugódíjat külföldön

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A dugódíj magyarországi bevezetése mellett érvelők gyakran emlegetnek külföldi példákat. Bemutatjuk két európai ország, Nagy-Britannia és Franciaország városi közlekedésszabályozási gyakorlatát.

A londoni dugódíjra hivatkoznak leggyakrabban a rendszer hazai bevezetése mellett érvelők, ám a londoni példa valójában szingapúri eredetű. Rendszámleolvasó kamerák segítségével működik a város hatalmas belterületére érvényes rendszer. Hétfőtől péntekig, reggel 7 és este 6 óra között csak 10 font, azaz mintegy 3500 forintnak megfelelő összeg befizetése ellenében lehet behajtani a belső kerületekbe. A szabálysértőket ennek hatszorosára büntetik. Néhány átszelő sugárút használata ingyenes, de ezekről a zónában nem lehet fizetség nélkül letérni. A kifizetés interneten eszközölhető, akár a behajtást követő napon is.

A londoni dugódíj alól mentesülnek az autóbuszok, minibuszok és taxik, a mentő-, tűzoltó- és rendőrautók, továbbá a nem benzinnel hajtott gépjárművek. A dugódíj-köteles kerületekben lakók 90 százalékos kedvezményt élveznek, ha egyben kifizetnek egy-egy hetet. A díj külföldi rendszámú autókra is vonatkozik, bár nem-fizetés esetén a büntetést nehéz behajtani.

Más angol városokat még nem sikerült az elfogadására bírni, bár a skóciai Edinburgh városvezetése esetleg rövidesen megszavazza.

Franciaországban egy törvénymódosítás lehetővé teszi, hogy a 300 ezernél nagyobb lélekszámú települések kísérleti jelleggel fizetőssé tegyék az autósok számára a városközpontba való behajtást. A városi útdíjnak nevezett konstrukció a belvárosok zsúfoltságának a könnyítését, valamint a levegő minőségének a javulását hivatott elősegíteni, a polgármesterek azonban a mai napig nem élnek a lehetőséggel.

A leendő ellenállást már a törvényjavaslat elfogadásának a menete is jelezte, az amúgy a környezetvédelemmel kapcsolatos intézkedéscsomaghoz csatolt jogszabályt a parlament alsóháza azonnal elvetette, és azt végül csak a szenátus képviselőivel közösen megtartott egyeztető bizottságon sikerült a kormánynak átvernie. A folyamat legfurcsább része kétségtelenül abban mutatkozott meg, hogy a javaslatot a környezetvédők sem támogatták, a szocialistákkal együtt úgy érveltek ugyanis, hogy a leendő útdíj kirekesztené a kevésbé tehetőseket a belvárosokból.

Budapesten várhatóan jövő év július elsejétől lesz dugódíj.