Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Tarlós: Tisztázódtak az üzemeltetési kérdések

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Tarlós István szerint sikerült tisztázni az elővárosi közlekedés ügyében a helyzetet a fejlesztési miniszterrel, és garanciákat kapott arra, hogy az utazóközönséget semmiféle hátrány nem éri. Az érintett települések információhiányra panaszkodnak.

Tarlós István azt mondta, hogy a Németh Lászlóné miniszterrel és Völner Pál államtitkárral folytatott egyórás megbeszélésen tisztázódtak a kérdések, és könnyebb a helyzet, mint gondolta.

"Sikerült tisztázni az elővárosi közlekedés ügyében a helyzetet. Garanciákat kaptam, hogy az utazóközönség semmit nem fog megérezni abból, ha a Volánbusz átvesz egyes agglomerációs BKV-járatokat, a továbbiakban is csak egyféle bérletre lesz szükség. A sárga buszok Budapesten belül is minden megállót érinteni fognak, és a HÉV-ek is közlekedni fognak a budapesti városhatáron túlra" - mondta újságírói kérdésre válaszolva Tarlós István főpolgármester, miután csütörtök reggel több mint egy órás megbeszélést folytatott a témában Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszterrel és Völner Pál államtitkárral.

A főpolgármester a HÉV-ek sorsát firtató újságírói kérdésre válaszolva azt mondta: "egyelőre változatlan a helyzet", a vonatok továbbra is a külső, agglomerációs végállomásokig fognak közlekedni. Ezzel kapcsolatban megjegyezte, a HÉV-vonalak esetleges leállítása a budapesti városhatáron nem olyan egyszerű, hiszen tekintettel kell lenni a BKV-t hitelező bankok által a 2010 előtt felvett hitelek átütemezésekor előírt feltételekre is.

Tarlós István hangsúlyozta, hogy a Volánbusz és a BKV meg fog állapodni az együttműködés feltételeiről. Szükségesnek nevezte, hogy az 1998 óta napirenden lévő közlekedési szövetség megvalósuljon. A főpolgármester közölte: a megbeszélésen arról is megegyeztek, hogy "széles spektrumon fogunk gondolkodni a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozásáról". Vagyis ha a Volánbusz átveszi az agglomerációs buszjáratokat, és emiatt a Budapesti Közlekedési Központ elesne néhány százmillió forint forrástól, "az nem befolyásolja a kormány hozzáállását a finanszírozás biztosításában". A főpolgármester nyomatékosította: a kormány biztosítani fogja, hogy a fővárosi közösségi közlekedés stabilan működjön.

Mit szólnak a települések?

Tájékozatlanok és tanácstalanok azok a főváros környéki települések, ahol májustól BKV-s buszok helyett Volánbuszok közlekednének. Az MTI körkérdésére adott válaszokból kiderült, hogy egyik önkormányzat sem akar többet fizetni a szolgáltatásért, és a minőségből sem engednek.

A változás Budakeszit, Budaörsöt, Diósdot, Gyált, Nagykovácsit, Pécelt, Solymárt, Szigetszentmiklóst és Törökbálintot érinti. Az MTI által megkérdezett települések vezetői úgy nyilatkoztak, hogy főként a sajtóból szerzik az elővárosi közlekedés "megreformálásáról" szóló információkat, bár a múlt év végén mindannyiukat megkeresték a BKK-tól és a Volánbusztól is. A beszélgetésekből és a levelezésekből számukra úgy tűnt: a májusi "búcsú" a "kékbuszoktól" csak egy elképzelés, nem pedig végleges döntés, ezért egyértelmű eligazítást, tájékoztatást, illetve egyeztetést várnak.

A csaknem 30 ezer lakosú Budaörs önkormányzata évi 250 millió forintot fizet a BKK-nak a "kékbuszok" közlekedtetéséért - mondta Vágó Csaba kabinetfőnök. Közlése szerint ennél többet semmiképp sem szeretnének kiadni a jövőben, és a szolgáltatás minősége sem romolhat.

Budaörs úgy érzi, hogy az ügy egymással "nem túl jó viszonyt" ápoló szereplői - például a kormányzat, a főváros, a BKK és a BKV - között ebben a helyzetben a Pest megyei város afféle statiszta szerepet tölt be - fogalmazott a kabinetfőnök. Tarlós István főpolgármesternek a Kossuth Rádióban szerdán tett kijelentésére reagálva, miszerint "ésszerű feltételezni, hogy egyes települések kérték a szakminisztériumot" a Volánbusz helyzetbe hozására, Vágó Csaba leszögezte: Budaörs biztosan nem kezdeményezett ilyet.

Pécel független polgármestere azt mondta, hogy a mintegy 12 ezer lakos közül sokan azért vettek a településen telket, mert a "kékbuszos" közlekedés jó az ingázóknak (a közvetlen járat egészen a fővárosi Örs vezér térig megy). Szőllősi Ferenc közlése szerint a város 22 millió forintot fizet évente a BKK-nak a csúcsidőben 8 percenként közlekedő járatokért, amelyek kilenc helyen állnak meg Pécelen.

A polgármester információi szerint a Volánbusz csak Rákoskeresztúrig vinné az utasokat, így csak átszállással tudnának továbbmenni, ami feltehetően drágítaná és kényelmetlenebbé is tenné az ingázást.

Pápai Mihály, Gyál fideszes polgármestere is ingázóik aggodalmát, az elővárosi közlekedésért eddig fizetett évi 70 milliós önkormányzati hozzájárulást emelte ki, illetve - szerinte - az elővárosi járatokra fordított önkormányzati költség csökkenése, vagy "eltűnése" lenne igazságos. Az ok: a helyi vállalkozók zöme a fővárosban "termel", oda fizet adót is - mondta.

Az elővárosi közlekedés ügyében Törökbálint egyeztetést kezdeményezett az érintett településekkel, jelenleg a szervezés zajlik - tette hozzá a gyáli polgármester.

A 35 ezer lakosú Szigetszentmiklós polgármestere, Szabó József (Fidesz-KDNP) elmondta, hogy a településen a BKV és a Volánbusz is "jelen van", ám az előbbi járatai nem mennek be a városközpontba, az utóbbi buszai pedig ritkán járnak. Szerinte az egyre több ingázó közül sokan választanák a tömegközlekedést, ha az rugalmasabb és gyorsabb lenne, ezért már korábban egyeztetést kezdeményeztek az illetékesekkel a lakosság jobb ellátása érdekében.