Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Aláírták a Siemens-szerződés módosítását

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Aláírták a 4-es metró egyes rendszereit gyártó német Siemensszel a metró kivitelezéséhez kapcsolódó szerződés módosítását hétfőn Budapesten.

A Bolla Tibor BKV-vezérigazgató és Dale A. Martin, a Siemens Zrt. elnök-vezérigazgatója által aláírt módosítás értelmében a Siemens kötbérből eredő követelése több mint 70 millió euróról 30 millió euróra csökken, ennyit kell Budapestnek kifizetnie.

Tarlós István főpolgármester az aláírás előtti sajtótájékoztatón azt mondta, a módosítás az időalapú követelések maximalizálását tartalmazza, ezt októberben fogadta el a Fővárosi Közgyűlés, majd a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség előkészítette az előterjesztést a kormánynak, amelyet elfogadtak, és április 19-én megjelent a Magyar Közlönyben.

A főpolgármester közölte: a 4-es metró beruházása mögött húzódó szerződésrendszer legnagyobb hibája, hogy nincs generálkivitelező, emiatt minden kockázat a BKV-t és rajta keresztül a fővárost terheli, és minden kivitelező késése hatással van a többire is. Ez történt a Siemensszel, mivel az alagút építésének csúszása, majd az Alstom Metropolis szerelvények kései szállítása is hátráltatta a német céget a munkák elvégzésében. További furcsaság Tarlós István szerint, hogy az automata metróra - a szokásoktól eltérően - a szerelvényeket más gyártó szállítja, mint a vonatvezérlő rendszert.

A követelések összegéről szólva hangsúlyozta, ebben a helyzetben a legtöbb, amit megtehettek, az a kármentés volt, mert a 70 millió euró a szerződés szerint járt volna a Siemensnek, a módosítással viszont az eredeti követelés kevesebb mint felét kell kifizetni. Hangsúlyozta: törekvéseik semmit nem értek volna, ha a Siemens nem korrekt módon áll a kérdéshez.

Jürgen Brandes, a Siemens vasúti automatizálási területének globális vezetője azt hangsúlyozta, hogy a cégnek 1896-óta, a millenniumi földalatti megépülése óta mindegyik budapesti metróvonal építésében része volt. A 4-es metró beruházása egy integrált projekt, amely nemcsak az automata vonatbefolyásoló rendszert, hanem az áramellátást is magában foglalja. Hozzátette: "kusza" a kivitelezés története, de mindenben közösen törekedtek a megoldásra.

Szerinte - bár nehéz ebben az esetben győztesről beszélni - Budapest és a lakosok mindenképpen nyerni fognak, ha megépül a 4-es metró.

Az aláíráson Dale A. Martin, a Siemens Zrt. vezérigazgatója is köszönetet mondott a konstruktív tárgyalásokért.