Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Kezdődik a Margit híd helyreállításának utolsó szakasza

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Csütörtökön kezdődik a Margit híd műemléki helyreállításának utolsó szakasza, a sérült pillérszobrokat renoválják. A négy-négy, Herkulest és Nikét ábrázoló szobor régi pompájában újul meg. A felújítás miatt nem várható forgalomkorlátozás.

Július 18-án megkezdődik a Margit híd műemléki helyreállításának utolsó szakasza, a nyolc pillérszobor felújítása, illetve pótlása. A négy-négy, Herkulest és Nikét ábrázoló szobor régi pompájában újul meg. A több szakaszból álló munkálatok a Fővárosi Önkormányzat által biztosított forrásokból, a Budapesti Közlekedési Központ beruházásaként 2014 augusztusára fejeződnek be - olvasható a BKK közleményében. A felújítás miatt nem várható forgalomkorlátozás.

A 2009-ben kezdődött rekonstrukció befejezéseként 2011 decemberében kapták vissza az eredeti pompájában felújított Margit hidat a budapestiek. A Margit híd rekonstrukciójához tartozik a négy Nikét és a három Herkulest ábrázoló pillérszobor restaurálása, valamint egy hiányzó Herkules szobor pótlása is, amelyre a beruházás utolsó, most kezdődő szakaszában kerül sor.

A restaurálások során felülvizsgálják a szobrok állékonyságát és szükség esetén pótlólagos megerősítésről gondoskodnak a szakemberek. A szobrokról a régi mállott felületeket eltávolítják, a kőanyagot sómentesítik, a hiányzó részeket pedig kő faragványokkal pótolják, és végül az elkészült alkotások víztaszító bevonatot kapnak. A restaurálás minőségét szakmai zsűri felügyeli.

A több szakaszból álló munkálatok a Fővárosi Önkormányzat által biztosított forrásokból a Budapesti Közlekedési Központ beruházásaként 2014 augusztusára fejeződnek be. A renoválás a pesti oldal északi felén, az első pilléren kezdődik egy állványzat felépítésével. A nyolc szobor helyreállítását a Reko Konzult Kft. végzi nettó 335,8 millió forint értékben. A munkákat a korábbi városvezetés nem indította el, ezért nem tudott a pillérszobrok rekonstrukciója elkészülni a híd átadásáig. A 2010 után megindított első közbeszerzési eljárás sajnos eredménytelen lett, ezután a BKK kapta feladatul, hogy valósítsa meg a beruházást. Az eredményesen lefolytatott közbeszerzési eljárásunk után így idén megindulhat a műemléki helyreállítási munkák utolsó szakasza a Margit hídon.

A Margit híd pillérszobrai

A második állandó Duna-hídként megépült Margit híd - amelynek déli oldala ma a Duna parti világörökségi terület északi határa - meder pilléreinek északi és déli homlokfalát összesen négy Niké és négy Herkules szobor kompozíció díszítette: az alacsonyabb, partok felé eső szélső pilléreken Niké szobrok, a magasabb belső mederpilléreket szárnyas Herkules szobrok díszítették. A szobrok magassága eléri a hat métert.

1937-ben a pilléreket dél felé bővítették, ezért az eredeti szobrokat rétegeik mentén szétfűrészelték és azokat újra felépítették a végleges helyükön. A negyedik, vagyis a budai oldali második pillér déli oldali részén lévő Herkules szobor a II. világháború során egy bombatalálatban megsemmisült és az azóta sem lett helyreállítva. A kiállítandó új szoboralak tömör faragott kőből lesz megformázva.

Az eredeti szobrok egybeépültek a mögöttes fal kvádereivel, ezért ennek a projektnek a keretében a szobrok mögötti homlokfalak felújítását is elvégzik.

A meglévő szobrokat több alkalommal, különböző építési technológiával felújították, de teljes értékű restaurálásuk sosem történt meg egészen idáig. Az ikonográfiailag többértelmű alakok nem a mitológiai Herkulest és Nikét ábrázolják, hanem azok művészileg szabadon alakított változatait. A Margit híd felújítása

A 137 éves híd rekonstrukciója 26 milliárd forintból valósult meg, amelyből 6 milliárd forint volt az Európai Unió támogatása. A felújítás során az átkelő visszanyerte régi pompáját és a XXI. században elengedhetetlen, új funkciókkal is gazdagodott. A főváros egyik legelegánsabb hídja díszkivilágítást kapott, a felújítás után szélesebb lett, mint eredetileg volt, a híd fel- és lehajtóiban hosszabbak lettek a sorolósávok.

Megmaradt a kétszer két sávos közút, de az északi oldalon kétirányú kerékpárút is épült, míg a szélső forgalmi sávokban kerékpáros nyomokat jelöltek ki. A híd budai parti pillérének áttörésével kerékpáros alagút létesült. A Zsolnay-csempével díszített kerékpáros folyosó, észak-dél irányban tette folytonossá és így könnyen járhatóvá a felső rakparti kerékpárutat.

A híd műemléki helyreállításának utolsó lépése a szobrok rekonstrukciója.

Hanganyag: Szabó Gergõ