Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Dugódíj: már dolgoznak a zónahatárok kijelölésén

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Legkésőbb 2017 elején bevezetik Budapesten a dugódíjat - erősítette meg a főpolgármester egy szerdai háttérbeszélgetésen, ahol kiemelte, hogy ez a feltétele a 4-es metró uniós támogatásának. Azt egyelőre továbbra sem sikerült megtudni, hogy az Európai Bizottság hányszor és miért adott haladékot a dugódíj bevezetésére.

A főpolgármester szerint a dugódíjat 2016 végén, de legkésőbb 2017 elején mindenképpen bevezetik Budapesten. Tarlós István egy szerdai háttérbeszélgetésen kiemelte, hogy a pesti oldalon a Hungária körút vonalát támogatja zónahatárnak, a budai oldalon még keresik a fizetős övezet határát. A városvezető hangsúlyozta, ha elmarad a dugódíj, várhatóan több tízmilliárdos büntetést kellene fizetnie a városnak.

Az InfoRádió többször is megpróbálta megtudni, hogy az Európai Bizottság hányszor és miért adott haladékot a dugódíj bevezetésére, ami a 4-es metró uniós támogatásának egyik feltétele volt és az első megállapodás szerint már 2013 óta alkalmazni kellene.

2012 áprilisában ezt hangsúlyozta a főpolgármester is:

"Egy biztos, 2013. június 30-val a dugódíjat legalább részlegesen szeretnénk bevezetni és az is biztos, hogy az állam ennek függvényében fog a támogatásból kivonulni."

Három hónappal később viszont az Országgyűlés elutasította az erről szóló törvénymódosítást, Tarlós István akkor utalt arra, hogy ez csak elodázza a döntést.

"Felelőtlen vállalás volt, nagyon jól tudták, hogy nincsenek meg az infrastrukturális előfeltételek."

Szerdán a főpolgármester arról is beszélt, hogy a díj bevezetésére még Demszky Gábor korábbi főpolgármester vállalt szerződéses kötelezettséget 2005-ben. A díj bevezetéséhez több P+R parkolót kellett volna építeni, de határidőre sem a 4-es metró, sem a parkolók nem lettek kész, a díjat így nem lehetett bevezetni. Tarlós István kiemelte, a dugódíj előkészületei jelenleg is folyamatban vannak.

Az InfoRádió másfél hete kéri a Városházától az Európai Bizottság dugódíjra vonatkozó határozatát, de nem kaptuk meg és indoklás sem érkezett arra, miért nem publikus. Azt a választ kaptuk, hogy amint lesz hivatalos információ, tájékoztatják a közvéleményt. A brüsszeli testület magyarországi képviselete viszont azonnal elküldte azt a 2009-es dokumentumot, amelyből kiderül, hogy az Európai Unió egyebek mellett a dugódíj bevezetéséhez kötötte a 4-es metró támogatását, a módját és mértékét azonban nem határozta meg. A díjat viszont kötelező bevezetni, ezt a főpolgármester többször is hangsúlyozta.

"Itt nincs választási alternatíva, hacsak valakinek nincs kedve 180 milliárd forintot visszafizetni az Európai Uniónak. Nem nagyon tudok olyanról, akinek ehhez kedve volna."

A Városháza kommunikációs igazgatósága arról tájékoztatta az InfoRádiót, hogy a BKV és a BKK már dolgozik a zónahatárok kijelölésén. Az eddigi információkból az derül ki, hogy az Európai Bizottság legalább egyszer, de az is lehet, hogy kétszer már haladékot adott a dugódíj bevezetésére, az erről szóló határozatokat sem a Városháza, sem a brüsszeli testület magyarországi képviselete nem bocsátotta az InfoRádió rendelkezésére.

Hanganyag: Szabó S. Gergõ