Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Drón is rögzítette a Rákóczi híd próbaterhelését

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Elvégezték a Rákóczi híd, a Nádorkerti úti híd és a Budafoki úti híd teherbírási ellenőrzését, amely az utolsó feltétele annak, hogy az 1-es villamos új vonalszakaszán elkezdődhessen az utasforgalmi próbaüzem. A terhelési teszt adatainak értékelése és eredményessége esetén a fővárosi utazóközönség rövid időn belül birtokba veheti az 1-es villamos meghosszabbított, újbudai szakaszát.

A terheléspróbáról légi felvétel készült, a videót itt nézheti meg.

Az 1-es villamosvonal meghosszabbításának utolsó lépéseként február 14-én és 15-én, szombaton és vasárnap elvégezték a Rákóczi híd, a Nádorkerti úti híd és a Budafoki úti híd statikus és dinamikus próbaterhelését. A teherbírási ellenőrzésre azért volt szükség, hogy a Budapesti Közlekedési Központ, illetve a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) is meggyőződjön a hidak biztonságos használhatóságáról.

A teszt során több mint ezer tonna teher kerül a hídra - mondta Dabóczi Kálmán a próbaterhelés előtt tartott sajtótájékoztatón. A Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója hozzátette: ennél nagyobb terhelést normál körülmények között nem fog kapni a Rákóczi híd. A BKK vezetője szerint a híd teherbírásának mostani ellenőrzése történelmi jelentőségű, hiszen ilyen formában még sosem tesztelték a szerkezetet.

A próbaterhelést a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Hidak és Szerkezetek Tanszék szakemberei végezték el a Nemzeti Közlekedési Hatóság által jóváhagyott tervek alapján. Szombaton délelőtt előbb egy, majd két Combino villamossal és két tehergépkocsival kezdődtek meg a tesztek, majd délután már 8 közúti járművel történt a vizsgálat. Ezt követően a Rákóczi hídon villamosokkal, illetve a Budafoki és a Nádorkerti hídon tehergépjárművekkel folyt a szerkezetek próbaterhelése. Vasárnap egész nap a teljes hídrendszer globális próbaterhelését végezték el a szakemberek, négy Combino villamossal és húsz tehergépkocsival - olvasható a BKK honlapján.

A próbaterhelés után néhány nappal az egyetemen elkészítik a vizsgálat eredményeit összesítő előzetes szakvéleményt. Ennek birtokában adhatja ki a Nemzeti Közlekedési Hatóság a műszaki próbaüzemre szóló engedélyt az 1-es villamosvonal új szakaszán. A végleges értékelés a mérések után nagyjából 2 héttel készülhet el. Majd az értékelés és annak jóváhagyása után az új szakaszon elindulhat a villamosvezetők képzése és vizsgáztatása, ami körülbelül 10 napig tart. Az engedélyek beszerzése után a szükséges járművezetői oktatások befejeztével, tavasszal megindulhat az utasforgalom az 1-es villamos új szakaszán.

A próbaterhelés előzményei

A hídon 1996-ban végeztek utoljára próbaterhelést. Az akkori teszt alkalmával az akkor még el nem készült villamospálya terhelését is vizsgálták közúti többletterheléssel. Ez a megoldás a híd összterhelésének felmérésére több szempontból megfelelőnek bizonyult, de teljes mértékben nem tudta helyettesíteni a villamos tényleges közlekedését, ezért nem volt alkalmas a tényleges keresztirányú terheléseloszlás, illetve a dinamikus terhelések vizsgálatára. Ezért 2014. december 8-án az NKH az építési engedélyben foglalt részletes előírásokon túlmenően egy próbaterheléses ellenőrző vizsgálatot is előírt, amit ezen a hétvégén elvégeztek.

A Rákóczi híd úgy épült meg, hogy tizenöt tonnás tengelyterhelésű villamosok is biztonsággal tudjanak rajta közlekedni - egyezően a szabványokkal, ezt igazolja a híd törzskönyve is. Az átkelőn évenként hídvizsgálatot és tíz évenként fő vizsgálatot végeznek. Az utolsó fő vizsgálat 2018-ig érvényes.A terheléspróbáról légi felvétel készült, a videót itt nézheti meg.