Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Hol parkol a dugódíj? - Itt olvasható az eredeti szerződés szövege

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Az InfoRádió úgy értesült, hogy nem változtak a 4-es metróról szóló szerződésbe foglalt eredeti feltételek és határidők. Ezek szerint legkésőbb 2015-ben be kell vezetni Budapesten a dugódíjat és emellett meg kell építeni a P+R parkolókat is. A főváros szerint a jelenlegi 5000 férőhely a duplájára fog emelkedni, a szakértő szerint ez is kevés.

Az Európai Bizottság magyarországi képviselete arról tájékoztatta az InfoRádiót, hogy a 2009-ben aláírt szerződések továbbra is érvényben vannak és az eredeti rendelkezések tartalmazzák a dugódíj bevezetését, amelyet a 2007-2013-as költségvetési időszakban kellett volna végrehajtani. Ez azt jelenti, - a bizottság InfoRádiónak megküldött tájékoztatása szerint - hogy legkésőbb 2015-ig be kell fejezni a szükséges beruházásokat, a többi között a P+R parkolók építését. Az ezeket lezáró dokumentumokat 2017. március 31-ig kell benyújtani.

A szerződés teljes szövege, magyar nyelven, itt olvasható el.

Az Európai Unió ezután vizsgálja meg, hogy minden az eredeti megállapodásoknak megfelelően alakult-e. A Városházától is kértük a dugódíj bevezetésére vonatkozó dokumentumokat, de nem kaptuk meg és indoklást sem érkezett arra, miért nem publikusak ezek az iratok. Azt a választ kaptuk, amint lesz információ, tájékoztatják a közvéleményt. Korábban többször elhangzott, hogy a dugódíjat már 2013 óta alkalmazni kellene. Ezt 2012-ben a főpolgármester is hangsúlyozta:

"Egy biztos, 2013. június 30-val a dugódíjat legalább részlegesen szeretnénk bevezetni és az is biztos, hogy az állam ennek függvényében fog a támogatásból kivonulni."

2012-ben azonban az Országgyűlés elutasította a dugódíjról szóló törvénymódosítást. Sajtóértesülések szerint akár már jövő januárban bevezethetnék a behajtási díjat, ami napi 700 forint lehet és akár 30 milliárd forintnál is több bevétele lehet ebből a fővárosnak. A Népszabadság értesülését azonban gyorsan cáfolta a Városháza sajtóosztálya, amely a lap azon hírét is tagadta, hogy a főpolgármester a Nagykörutat javasolná zónahatárnak. Tarlós István egy szerdai háttérbeszélgetésen azt mondta, a pesti oldalon ez a Hungária körút vonala lenne, a budai oldalon pedig még keresik a fizetős övezet határát. A városvezető szerint a dugódíjat 2016 végén, de legkésőbb 2017 elején vezetnék be Budapesten. A főpolgármester többször is nyomatékosította, ha nem vezetik be a dugódíjat, többmilliárdos büntetést kell fizetnie a városnak:

"Itt nincs választási alternatíva, hacsak valakinek nincs kedve 180 milliárd forintot visszafizetni az Európai Uniónak. Nem nagyon tudok olyanról, akinek ehhez kedve volna."

A Népszabadság úgy tudja, a legújabb tervek szerint az ellenőrzést kamerákkal végeznék, a büntetés pedig kellően riasztó mértékű lehetne. Az Európai Unió ezektől az intézkedésektől azt várja, hogy az autósok átszokjanak a tömegközlekedésre és a 4-es metróra.

2016 végére a Főváros elképzelései szerint a jelenlegi 5000 férőhely kétszeresére emelkedik a fővárosban a P+R parkolóhelyek száma. Az InfoRádió által felkeresett közlekedés-szervezési szakértő szerint azonban ez is kevés.

Jelenleg a városban összesen nagyjából 5000 P+R férőhely található, részben a dugózónán belül, nem is a legpraktikusabb - tehát a gyors átszállást biztosító - elhelyezéssel és nem is feltétlen ingyenesen. Legutóbb - néhány hete - Óbudán, a kaszásdűlői HÉV-állomás mellett nyílt egy 40 férőhelyes P+R parkoló, tavaly márciusban az Etele téren, áprilisban pedig a KÖKI-nél adtak át egy P+R parkolót.

A BKK honlapján található információk alapján azonban a legtöbb rövid távú fejlesztés a már meglévő P+R parkolók bővítését, leginkább a környezetükben található üres telkek leaszfaltozását tartalmazza. Így bővítenék a Hűvösvölgyi út mentén- vagy Cinkotán és Csepelen a hévállomás melletti-, az Örs vezér tér kőbányai oldalán meglévő, illetve a Pillangó utcánál kialakított parkolót. A már említett Etele téren viszont két több száz férőhelyes új parkolót is kialakítanak.

Részben ezekkel a beruházásokkal a dugódíj tervezett bevezetésére 10 ezer P+R parkoló lehet Budapesten - ígérte az InfoRádiónak Somodi László, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgató-helyettese. Azt azonban ő is elismerte, hogy vannak olyan nagy forgalmú bevezető utak, például az M3-as autópálya, ahol az autósok nem tudják majd letenni a járműveiket, hogy tömegközlekedési eszközre szálljanak át.

"A Budaörsi út irányából fog létesülni egy 1500 férőhelyes P+R parkoló az őrmezői metróvégállomásnál. A kisföldalatti irányából az valóban egy nehéz kérdés, hiszen ott ma is van egy parkoló, ami így működik és valóban megtelik, ott keressük a lehetőséget, hogy hogyan lehet ezt később bővíteni, de ott jelen pillanatban nincsen még engedéllyel rendelkező tervünk. A 2-es metrónak az állomásainál próbáljuk ezt bővíteni a Pillangó utcánál, Örs vezér terénél, a 3-as metrónál picit nehezebb helyzetben vagyunk, ott Újpest városkapunál tervezünk egy bővítést, illetve van egy P+R Kőbánya-Kispesten."
 
Leginkább az M3-as és az M5-ös autópálya bevezető szakaszánál lenne szükség P+R parkolóra és átszállási lehetőségre - mondta az InfoRádiónak Várady Tamás közlekedés-szervezési szakértő, a Közlekedés Kft. ügyvezető igazgatója.

"Az M5 autópálya bevezető szakasza a Nagykőrösi út mentén vagy az M3 autópálya bevezető szakasza az nem hord rá, nincs kapcsolatrendszerben a városi metróhálózattal vagy gyorsvasúti hálózattal és ezek hibák. Nem lehet megvárni, amíg egy észak-déli metró meghosszabbodik északi irányba, és esetleg az M3-at is rá lehetne integrálni, mert ez még hosszabb idő."
 
Tehát a P+R parkolóhelyek számát a dugódíjtól függetlenül is bővíteni kellene, hisz a 2017 elejére tervezett 10 ezer budapesti férőhelyhez képest Münchenben például több mint 20, Bécsben pedig több mint 30 ezer P+R férőhelyet üzemeltetnek - tette hozzá Várady Tamás.

Katasztrófa a Hungária körgyűrűn autózni - mondta a ReggeInfonak egy taxis. Babóti Ferenc, a TaxiPlus munkatársa szerint az aszfalt keresztirányú felgyűrődései tönkreteszik a futóművet, ráadásul könnyen megdobhatják a kocsit, ami balesetveszélyes. Amikor bevezetik a dugódíjat a Hungária és a Róbert Károly körút lehet a fizetős övezet határvonala, ami valószínűleg tovább növeli majd az amúgy is túlterhelt és rossz minőségű út forgalmát.

"Amíg nem tiltották ki a teherautókat és a kamionokat róla a körgyűrű miatt, annyira tönkretették először a jobb szélső sávot, aztán a középsőt, hogy olyan mélyedések, kátyúk keletkeztek, és egyre rosszabb állapotba került. Ezt tetézték a közműjavítások miatti foltozgatások, folt folt hátán, gyűrődés gyűrődés hátán, szépen lassan elöregedett, mostanra olyan állapotba került, hogy katasztrófa rajta autózni. Amikor sávot vált az ember, úgy dobálja az autót, hogy egy gyakorlatlan vezetőt könnyen balesetveszélybe sodorhat."

"Igyekszem elkerülni, ha nem lehet, kis stresszel indulok, hogy mit fog mondani az utas, hogy ennyire gyenge a sofőr, hogy minden lyukat megtalál, minden mélyedésbe beleesik az autója. Egy öreg autónak, amiben sok kilométer van, a futóműve már nem az igazi, egy hölgy utas nem tud sminkelni, ha hátul laptopozna valaki, nem tud, biztosan félreüti a betűket."

A Róbert Károly út magassága után, ahogy elhagyjuk a Városligetet, olyan keresztmélyedések vannak, amelyek állandóan dobálják az autót. Most nem is volt tél, de hóban és latyakban az autó teljesen kisodródik.

"Nem tudom, mi az oka, de valahogy le kellene gyalulni, az 1-es villamos felújításánál bíztam benne, hogy talán kicserélik az aszfaltréteget, vagy amikor a Hungária-Kerepesi sarkot megcsinálták - azt tökéletes lett-, reméltem, hogy átmennek a Róbert Károly és Lehet úti sarokra is, mert most az van olyan állapotban, mint annak idején az előbbi volt; átmenni rajta förtelem."

Hanganyag: Szabó S. Gergõ, Sigmond Árpád, Király István Dániel