Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

MNB: megtévesztők lehetnek az elszámolási kalkulátorok

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Félrevezető eredményt adhatnak a csupán néhány alapvető hiteladatot figyelembe vevő internetes kalkulátor-programok a banki elszámolások majdani mértékét illetően - hívta fel a figyelmet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerdai közleményében.

Hozzátették: a valós kalkulációt a hitelintézetek tudják elvégezni, az elszámolás helyességét ugyanakkor az MNB szigorúan ellenőrzi majd.

A tájékoztatás szerint az elmúlt időszakban több internetes portál is olyan kalkulátort jelentetett meg, amely a fogyasztói hiteleknél és pénzügyi lízingszerződéseknél korábban tisztességtelenül elvont árfolyamrés és költségek visszafizetésének, elszámolásának pontos összegét kívánja kiszámítani az ügyfelek számára.

E kalkulátor-programok azonban jellemzően csak néhány, a számításhoz szükséges alapvető adat segítségével végzik el a számításokat. Ezzel szemben a valóságban egyetlen fogyasztási hitel esetében is több száz, akár ezer információ szükséges a pontos elszámolási kalkulációhoz, ezen adatbázis pedig a hitel- és pénzügyi lízingszerződéseket kötő hitelintézeteknél áll rendelkezésre - írták.

A jegybank jelezte, hogy az elszámolási felkészülési időszakban szükség esetén minden szakmai-informatikai módszertani segítséget megad a pénzügyi szervezeteknek a pontos elszámolások előkészítéséhez, a fogyasztóktól tisztességtelenül elvont összegek visszatérítéséhez.

Az elszámolási periódusban ugyanakkor az MNB informatikai támogatást nyújt, illetve szigorúan felügyeli - így akár egyes hitelaktáknak és az azokra vonatkozó konkrét számítások bekérésével, áttekintésével -, hogy a piaci szereplők valóban a jogszabályoknak megfelelően hajtják-e végre a feladatot. Jogszabálysértés esetén az MNB azonnal kijavíttatja az adott pénzügyi szolgáltató gyakorlatát, a jegybank mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület pedig - ha az adott pénzügyi szervezet előzőleg elutasította a fogyasztó panaszát - az ügyfelek konkrét elszámolási jogvitáiban hoz döntést.