Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Jól is kijöhet a Volkswagen a botrányból

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Az európai gyártókkal ellentétben az amerikaiakat kevésbé, az ázsiaiakat szinte egyáltalán nem viselte meg a Volkswagen-botrány - hangzott el az InfoRádió Aréna című műsorában, amelynek vendégei Stump András, a Totalcar rovatvezetője és Szandányi Levente, a Portfolio elemzője voltak.

A Volkswagen becslések szerint 4, illetve 5 és fél milliárd euró közötti összeget takarított meg azzal, hogy egy szoftver segítségével csalt az emissziós teszteken - mondta Szandányi Levente. A Portfolio elemzője hozzátette: a gazdasági válság minden autógyártót a költségek lefaragására ösztönzött.

"Nemcsak a Volkswagennél, hanem a többi nagy autógyártónál is látható volt az, hogy igyekeztek spórolni az alkatrészekkel, ebből több komoly botrány is kirobbant az elmúlt években."

Stump András, a Totalcar rovatvezetője emlékeztetett: jelenleg is több autógyártónál vannak nagyobb visszahívási akciók.

"Még mindig zajlik a Takata nevű légzsákgyártónak a botránya, az is több millió autót érintő fejlesztési, technikai jellegű probléma és hasonló nagyságrendű a GM gyújtáskapcsoló problémája, ami bizonyos vizsgálatok szerint több halálesethez is vezethet."

Szandányi Levente ehhez hozzátette a Toyota gázpedállal kapcsolatos visszahívásait.

"Ott is 34-en meghaltak, több mint 130 ember szenvedett súlyos sérülést, a Toyotánál 9 millió járművet kellett visszahívni a 2009-2011-es időszakban, a General Motorsnál 29 millió autót érintett a visszahívási botrány."

A szakértők szerint a Volkswagen esete azért más, mert az autótulajdonosok tudják, hogy járművük nem veszélyes, csupán a kibocsátási adatait kell módosítani. Szandányi Levente szerint a VW botrány elsősorban az európai gyártókat viselte meg.

"Nyilván azért, mert az ő értékesítéseiken belül sokkal számottevőbb a dízel, az amerikai gyártókat kisebb, az ázsiai; japán gyártókkal a legkisebb mértékben, a Tesla Motorst pedig, ami elektromos hajtást alkalmaz, egyáltalán nem viselte meg a mostani botrány."

A Portfolio elemzője hozzátette: a többi autógyártóról nem derült ki hasonló csalás, így csupán a Volkswagen részvényei estek tovább a piacokon.

A szigorú szén-dioxid kibocsátási szabályok miatt nem tűnnek el a palettáról a dízel járművek, jogszabályi változások azonban teret engedhetnek a hibrid, vagy akár a benzines járműveknek is. Lehet a jelenleg használt dízel motoroknál tisztábbat készíteni, ám ez költséges lenne, és a vásárlók nem biztos, hogy megfizetnék - mondta Szandányi Levente.

"Itt lehet az a paradigmaváltás, hogy a dízeleknek mennyivel dobja meg a költségeit az, hogy újabb és újabb, egyre szigorúbb előirányzott értékeknek feleljenek meg. Vagy azt mondják az autógyártók, hogy ezt már nem fogja megfizetni a vásárló, jobban járunk, ha elmozdulunk a hibrid- vagy a teljesen elektromos hajtás irányába."

Portfolio elemzője hozzátette: a Volkswagen az elmúlt években nagyon sokat költött az alternatív meghajtások fejlesztésére, csak tavaly 12 milliárd eurót. A Szandányi Levente szerint a Volkswagen hosszútávon akár nyertesként is kijöhet a dízel botrányból.

"Mert a mostani helyzet rákényszeríti egyrészt arra, hogy jelentősen visszavágja a költségeit, amire eddig csak kis mozgástere volt, ezért nagyon alacsony profitmarzzsal működött a Volkswagen, illetve az alternatív és az elektromos hajtásba való invesztálás plusz lökést adhat a vállalatnak, amivel versenyelőnyre tehet szert a többiekkel szemben."

A dízel technológiát ugyanakkor nem kell temetni - hangsúlyozta Stump András, a Totalcar rovatvezetője.

"Jelenleg nincsen olyan technológia kilátásban, ami a következő tíz-húsz évben le tudná váltani a belsőégésű motorokat. Szép dolog az elektromos hajtás, de jelenleg tized- vagy maximum néhány százalékos tartományban mozognak az eladások."

Stump András szerint ugyanakkor a dízel botrány miatt eltolódás lehet az arányokban a benzines, a dízel és a hibrid járművek között.

"Ezt leginkább a törvényhozás fogja meghatározni. Jelenleg a dízelmotorok, persze a vevői preferenciák miatt is, de nagymértékben azért is törtek előre, mert az európai törvényhozás nagyon szén-dioxid alapra helyezte az adóztatást, illetve súlyosan megbünteti az autógyártókat, ha túllépik a 130 g/km flottaátlagot, ami jelenleg érvényben van."

A Totalcar rovatvezetője szerint ha a törvényhozás más alapokra helyezné az adóztatást és a büntetéseket, az teret adhat a hibrid, de akár a benzines járművek számára is.