Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Tarlós: nem balesetveszélyes a 3-as metró

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Nem balesetveszélyes a 3-as metró, ha az lenne, azonnal leállítanák - hangsúlyozta Tarlós István főpolgármester pénteki budapesti sajtótájékoztatóján.

Kifejtette: jelentést kért a 3-as metró állapotáról, és a BKV vezetése azt közölte, az eszközpark nagymértékben elhasználódott, és "ma már a leggondosabb karbantartással sem megelőzhető meghibásodások jelennek meg".

Mindezek ellenére a szakmai felügyelet és a felelős cégvezetés határozottan kijelenti, hogy a 3-as metróvonal nem balesetveszélyes - tette hozzá a főpolgármester.

Tarlós István kijelentette: a BKV és a városvezetés tisztában van az üzemeltetői felelősségével, balesetveszélyes állapot kialakulása esetén a BKV vezetése azonnal leállítaná a metrót. Ha ezt nem tennék meg, akkor utasítást adna erre - fűzte hozzá.

A főpolgármester korábbi sajtóinformációkra reagálva kijelentette, hogy a 3-as metró alagútja sehol nem süllyed.

Közölte, a szerelvények felújítása megkezdődött, és a kormány határozatában erősítette meg, hogy 125 milliárd forintot biztosít az infrastruktúra felújítására.

Elmondta, a legnagyobb problémát jelenleg az építés idejére a felszíni közlekedés biztosítása jelenti. Körülbelül 150 autóbusz lesz szükséges ahhoz, hogy pótolják a kimaradó metrójáratokat. Ez mintegy 15 milliárd forintba kerül majd - tette hozzá.

Megjegyezte, ha ehhez Budapest nem kap segítséget, akkor is biztosítani tudja a főváros a fedezetet arra, hogy ezek a járművek rendelkezésre álljanak.

Tarlós István közölte, utasítást adott arra, hogy haladéktalanul írjanak ki közbeszerzést a kitérők és sínek beszerzésére. Erre azért van szükség, hogy ne tolódjon a felújítási határidő.

A szükséges felszíni munkák megvalósítása kapcsán szintén utasítást adott arra, hogy a kivitelezői és a tervezői megbízásokat azonnal adják ki.

A projektgazda a BKV lesz, a felújítás befejezési határideje 2018 vége.

Tarlós István elmondta azt is, hogy az újpalotai villamosvonal 2019-ig elkészül, erre a főváros 26 milliárd forintos uniós támogatást kaphat. A beruházás teljes összege ennél 5-7 milliárddal kerülhet többe, a járművek ára nélkül.

Kitért arra, hogy a Baross tér és Újpalota közötti szakasz egyébként 100 milliárd forinttal olcsóbb, mintha a 4-es metrót hosszabbítanák meg.

A főpolgármester közölte: a villamosvonalat a Baross térig építik meg, és az az elképzelés, miszerint a villamosvonalnak az Astoriáig kellene megépülnie, nem fog megvalósulni. Ez - magyarázta - megdrágítaná a beruházást, az Astoriánál nem lenne hely a szükséges villamosforduló-kapacitás kiépítésére, valamint a Baross téri aluljáró teljes födémszerkezetét ki kellene cserélni, mert az nem bírja el a villamost.

Hozzátette, a prognózisok szerint a 7-es buszokhoz képest 5-8 perc időmegtakarítást jelent majd a villamossal való utazás az utasoknak.

Elmondta azt is, hogy a beruházás miatt mintegy negyven, javarészt elhasználódott ingatlant kell lebontani, ezek fele régi szolgáltató létesítmény. Az érintettekkel folynak az egyeztetések.

Tarlós István a jelenleg folyó felújítási munkákról szólva közölte: a Széll Kálmán tér átalakítása 2016. május 10-én fejeződik be. A budai fonódó villamoshálózat kiépítését 2015. december 23-ára fejezik be, a Lánchíd budai hídfőjénél az alagútátépítést 2016. március 16-ára, a Budaörsi út felújítását 2015. november 24-ére, az M1-M7-es csomópont átépítését pedig 2016 áprilisában.

A főpolgármester elmondta azt is, hogy elkészült egy koncepció a HÉV-szerelvények felújítására. A járművek - mintegy 300 kocsi - felújítási munkálatai a BKV műhelyében, magyar kivitelezővel, az önkormányzat saját cégének kivitelezésben megvalósíthatók lennének, így nem kellene közbeszerzést kiírni.

A kocsibelsők teljes körű felújítása mintegy 15 milliárd forintba, a hajtáskorszerűsítés ugyanennyibe, míg az infrastruktúra, a pálya és a biztonsági berendezések felújítása újabb 30 milliárd forintba kerülne. A projekt tehát összesen 60 milliárd forintot igényel.

Tarlós István a Magyar Liberális Párt hozzá érkezett levelére reagálva egyebek mellett elmondta, 1990 és 2010 között 1274 P+R őrzött parkolóhelyet létesítettek. 2011 és 2015 között további 1200-at hoztak létre, és a jövő év végéig további 2067 épül meg. Tehát 2016 végére háromszor annyit létesítenek, mint amit 2010-ig húsz év alatt kialakítottak - mutatott rá a főpolgármester.

Hanganyag: Szabó Gergõ