Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

200 millió forint jut a siketeket segítő tolmácsszolgálat fejlesztésére

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
200 millió forinttal támogatja a kormány a Kontakt Tolmácsszolgálatot, amely a Magyarországon élő siket és nagyothalló emberek társadalmi integrációját segíti. Ez a technológia lehetővé teszi, hogy a siket és nagyothalló emberek a jelnyelvi tolmács személyes jelenléte nélkül önállóan intézzenek ügyeket - közölte Tapolczai Gergely, a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének elnökségi tagja.

A Kontakt Tolmácsszolgálat egy videó alapú tolmácsszolgáltatás. Gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy ha egy siket vagy nagyothalló ügyfél fel akar hívni valakit, akkor a tolmácsközponthoz kapcsolódik, ahol videón keresztül láthatja a tolmácsot. A tolmács pedig felhívja a halló ügyfelet, és így alakul ki a tolmács közvetítésével a kommunikáció. Ehhez internetre, wifi-re, megfelelő okostelefonra, tabletre vagy laptopra van szükség - magyarázta.

Hozzátette: lassan két éve teszteljük ezt a szolgáltatást, 2013. márciusától kezdődött a tesztidőszak. Az elmúlt időszakban már 1300 ügyfél vette igénybe a Kontaktot, tesztelők és ügyfelek egyaránt.

Több mint ezer tabletet adtunk kölcsön az ügyfeleknek a tesztelési időszakra. A tesztidőszak november végéig tart, és ettől kezdve már élesben megy a rendszer.

A tesztidőszakban folyamatosan kaptunk visszaigazolásokat, visszajelzéseket az ügyfelektől a rendszerről. Ilyen észrevétel volt például, hogy lássák azt, hogy elérhető-e az ügyfél a Kontakt rendszeren belül, és az, hogy ha foglalt a tolmács, akkor építsenek egy olyan rendszert, amelyen keresztül a tolmács visszahívhatja a siket ügyfelet - ismertette Tapolczai Gergely.

Kiemelte: a Kontakt Tolmácsszolgálat óriási segítség, nagymértékben hozzájárul az önálló életvitelhez. A siketeknek és a nagyothallóknak nem kell bemenniük személyesen a tolmácsszolgálathoz, és onnan felhívatni azt, akivel beszélni szeretnének, hanem otthonról, egy kávé mellett, a munkahelyéről, az irodájából, vagy akár a vonatról, bárhonnan felhívhatja ezt a rendszert, és azt, akivel beszélni akar.

A rendszer olyan esélyegyenlőséget biztosít a számukra, olyan életminőség-javulást jelent a számukra, ami elképzelhetetlen minőségi ugrást jelent a korábbi állapotokhoz, színvonalhoz képest - hangsúlyozta a szövetség elnökségi tagja.

Most a kormány segítségével kapunk még 200 millió forintot bővítésre, így folytatni tudjuk a Kontakt Tolmácsszolgáltatást a jövőben is - tette hozzá.

Bárki, aki jogosult a Kontakt Tolmácsszolgáltatásra, igénybe veheti azt. A kedvenc gondolatom az, hogy amikor Bell feltalálta a telefont, a hallássérült feleségének akart ezzel segíteni, hogy láthatóvá tegye a halló beszédet. Ám éppen ezáltal hatalmas kommunikációs szakadékot hozott létre - mivel a siketek nem tudnak telefonálni. De száz év után itt tartunk: szinte azonos szinten tudunk kommunikálni, telefonálni, mint bárki más. Ez pedig óriási előrelépés - összegezte Tapolczai Gergely.

Az interjút Tábori Éva jelnyelvi tolmács segítette.

Hanganyag: Kálló Izabella