Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Beriasztanak a szmogriadó ellen

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A napokban ismét szmogriadót kellett elrendelni a fővárosban a szálló por koncentrációja miatt. Ennek keretében a fekete matricás autók közlekedését tiltotta meg a Fővárosi Önkormányzat. Az InfoRádió annak járt utána, mennyire hatékony ez a rendszer, illetve érdemes lenne-e újragondolni a szabályozást.

A Levegő Munkacsoport környezeti tanácsadói irodájának vezetője, Lenkei Péter úgy véli, a jelenlegi rendszer teljesen alkalmatlan arra, hogy a riasztási fokozat életbe léptetésével csökkentse a levegő szennyezettségét.

"A fekete matricás autók száma olyan alacsony, hogy nem befolyásolja érdemben a levegő szennyezettségét, ha ezeket kitiltjuk. A másik nagy problémája a rendeletnek, hogy ez egy elkésett reagálás" - vélekedett a szakértő.

Jelenleg az ide vágó kormányrendelet értelmében a helyhatóságok választhatnak, hogy ha valamilyen káros anyag koncentrációja - a legtöbbször ez a szálló por - túllépi a riasztási küszöbértéket, milyen korlátozással élnek. Ez lehet sebességkorlátozás, napi váltásban a páros-páratlan rendszámú autók kitiltása, de a környezetvédelmi matricák színe alapján is szelektálhatnak. Budapest azért választotta ez utóbbit, mert az önkormányzat a legszennyezőbb autók közlekedését akarja korlátozni - indokolta Molnár Zsolt, a Főpolgármesteri Hivatal szakmai főtanácsadója.

"Biztosan tudjuk és a kutatási eredmények ezt nem cáfolták, hogy a legszennyezőbb gépjárművek - amik akár a gépjárművek 4-5 százalékát is eredményezhetik - okozzák a járművek által kibocsátott szennyező anyagok majdnem felét" - mutatott rá a szakértő.

A legfrissebb kutatások alapján egyébként a fővárosban legjellemzőbb légszennyezés feléért az időjárás, negyedéért pedig a szilárd tüzelésű - tehát fa és széntüzelésű - fűtőberendezések felelnek és csak hatodáért a közlekedés - tette hozzá Molnár Zsolt. Ettől függetlenül az önkormányzat is módosítaná a matricás-rendszert, főleg azután, hogy 2013-ra, az előző évekhez képest csaknem felére csökkent a fekete matricás autók aránya.

"A főpolgármester úr javasolta is, hogy az elsősorban dízel üzemű autók fekete matricás kategóriába való sorolása kerüljön megfontolásra. Erre válasz nem érkezett, illetve ilyen intézkedés azóta nem történt" - jelezte a főtanácsadó.


"Meg kellene reformálni azt, ahogy mérik a járművek kibocsátását. Erre egyébként van is igény, és nem csak a botrány miatt. Már korábban is megfogalmazódott, hogy a járművek nem is annyit fogyasztanak, mint ami a katalógusban megjelenik" - mutatott rá.

Emellett Karner Miklós felhívta a figyelmet, hogy a szmogriadó-rendelet alól is van több kivétel, ilyen természetesen a közösségi közlekedés is. 
A BKK a szmogriadó miatt sűrítette volna járatait, így szerettük volna megtudni, hogy pontosan milyen buszokkal, ám a társaság a riadó lefújására hivatkozva nem kívánt válaszolni kérdésünkre.

Hanganyag: Sigmond Árpád