Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Megszűnhet a csepeli HÉV

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Ha olimpiát rendezne 2024-ben Budapest, akkor megszüntetnék a csepeli HÉV-et és villamos járna ki az olimpiai helyszínekre - tudta meg a vs.hu. A fővárosi közgyűlés elfogadta a budapesti olimpia helyszíneinek kiválasztásról szóló javaslatot. Az előterjesztés is felveti a csepeli HÉV megszüntetését.

Az olimpiai helyszínek kiválasztását részletező javaslat a ráckevei és a csepeli HÉV kapcsán is azt írja: indokolt lehet a megszüntetés, és az lenne az ésszerű megoldás, ha a villamoshálózatba integrálnák ezeket a HÉV-vonalakat.

A vs.hu információi szerint a villamosítás Csepel felé úgy történne, hogy felszednék a Boráros térről induló síneket, a HÉV helyett pedig egy új, 7-es számozású villamos közlekedne, amely a 2-es meghosszabbításaként a Közvágóhídtól indulna.

A portál értesülését a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban is megerősítették.

A Budapesti Műszaki Egyetem Út és Vasútépítési Tanszékének docense azt mondta, már a 90-es évek elején felmerült a csepeli HÉV villamossá alakítása.

Orosz Csaba szerint vannak a villamos mellett szóló szempontok, a szakember szerint ugyanakkor kétségtelen, hogy a HÉV-nek sokkal nagyobb a kapacitása.

"Ami a villamos előnye, hogy kisebb a fékútja, kevésbé választja el a környező városrészeket, kevésbé korlátozza a kapcsolódó közutak forgalmát, a keresztező közúti forgalmat, a keresztező gyalogosforgalmat. Ami a hátránya, hogy mindenki attól fél - és jogosan -, hogy a HÉV viszonylag gyorsan megy - éppen azért, mert fokozottan védik. Tehát egy villamosvonalra több megállót tenni nagyon kézenfekvő dolog, és a végén a 12-13 perces menetidőből 20-22 perces menetidő lesz. Ez szól ellene" - ismertette a docens.

A Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke szerint semmi nem indokolja, hogy villamossá alakítsák át a csepeli HÉV-et. Gulyás Attila szerint kéregvasút formájában a felszín alá kellene vinni a helyi érdekű vasutat.

"Korábban voltak olyan elképzelések, hogy a szentendrei HÉV-et a csepeli illetve a ráckevei HÉV-vel a központi részeken, tehát a városközpontban a föld alatt összekötik, és így egy összekötött gyorsvasút-hálózat jön létre. Az ugyanúgy eltüntetné a Duna-partról a HÉV-et. Erről készültek is tervek. Kétségtelenül drága, de a föld alá vitelnél is a mélyépítés az igazán drága, nem a kéreg alatti, amikor csak egy szintet leviszem. Illetve hosszú távon ennek megtérül a ráfordított költsége, ugyanis a felszínt tehermentesíti" - mondta Gulyás Attila.

A fővárosi közgyűlés által jóváhagyott javaslat szerint, ha villamos lenne a csepeli HÉV, akkor úgy építenék meg, hogy ne válassza ketté a Csepelre tervezett olimpiai helyszínt, ami fontos szempont.

A vs.hu összegzése szerint legalább 28 milliárd forintba kerülne a teljes beruházás, amely a villamosítás és a vágányok felszámolása mellett a rakparti korzó kialakításának költségeit is tartalmazza.

Hanganyag: Sipos Ildikó

Városlátogatások

Itt a tavasz, a városlátogatások ideje. Fedezze fel velünk Európa legizgalmasabb városait!

Nincs nyár Balaton nélkül!

Strandolás, wellness, fesztiválok, borok, jó falatok - mindez egy helyen.