Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Téma az Unicef-kampány, így elérte a célját

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Végre beszélünk széles nyilvánosság előtt a gyermekkori szexuális bántalmazásról, ezért már ettől sikeres lett az UNICEF-kampány – véli a Beszélj róla! portál alapítója. Az InfoRádió által megkérdezett pszichológus szerint nincs jó hatása a reklámfilmnek, amelyet az UNICEF tett közzé a gyermekbántalmazások miatt. Léder László pszichológus szerint is rossz üzenete van a kampánynak. Az Apák az Igazságért Egyesület elnöke szerint pedig az UNICEF ebben a kampányban az apákat démonizálja. Az UNICEF gyermekjogi vezetője szerint azonban nem diszkriminál a napokban megjelent kampányfilmjük.

„Örültünk annak, hogy az UNICEF videóival újra bekerült a közbeszédbe a gyermekkori szexuális bántalmazás témája, hiszen a "beszeljrola.hu" is azért jött létre, hogy a gyermekkori szexuális abúzusra felhívja a figyelmet. Mi semmiképpen sem gondoljuk azt, hogy mivel ezekben a videókban az apa az elkövető, ezért ezek a filmek férfi- vagy apaellenesek lennének. Hiszen a nemzetközi statisztikák is azt bizonyítják, hogy a gyermekkori szexuális bántalmazásoknál az elkövetők döntő többsége férfi” - mondta Pócs Balázs, a Beszélj róla! portál alapítója.

Hozzátette: a statisztikák szerint az elkövetők 90 százaléka férfi.

Az is kiderül a vizsgálatokból, hogy az elkövetők nagy része családtag és közeli hozzátartozó, illetve minden nemzetközi vizsgálat megmutatja, hogy a gyermekkori szexuális abúzusok áldozatainak többsége lány.

„Az más kérdés, hogy a film üzenetével mennyire lehetünk elégedettek. Elfogadom azt a megjegyzést, hogy a film taníthatná jobban arra a gyermekeket, hogy ne csak védekezzenek, hanem kérjenek segítséget és forduljanak valakihez a családban vagy a környezetükben, ha ilyen trauma éri őket” - fogalmazott a portál alapítója.

Pócs Balázs ugyanakkor hangsúlyozta, hogy ezek provokatív filmek, amelyekkel azt szeretnék elérni, hogy beszéljenek a témáról, és mivel ez történik, elérték a céljukat.

„Végre beszélünk széles nyilvánosság előtt a gyermekkori szexuális bántalmazásról, ezért már ettől sikeres lett az UNICEF-kampány. Ez persze még nem hoz gyógyulást az áldozatoknak, de az áldozatok többsége nem is igazán szeretné jogi útra terelni a történetét. Nem bosszúra és elégtételre vágynak, hanem arra, hogy beszélhessenek arról, mi történt velük és pszichológiai segítséget kapjanak” - mutatott rá Pócs Balázs.

A Beszélj róla! portál alapítója úgy gondolja, hogy egy ilyen kampányfilm után nem fognak még jobban bezárkózni az áldozatok.

„A kampány által kiváltott párbeszédnek épp az a célja, hogy beszéljünk a témáról. A párbeszéd lavinaszerűen gördül tovább, minden következményével együtt, és hosszabb távon segíthet az esetek feldolgozásában” - mondta Pócs Balázs, a Beszélj róla! Portál alapítója az InfoRádiónak.

Felháborította a pszichológust

Az InfoRádió által megkérdezett pszichológus szerint nincs jó hatása annak a reklámfilmnek, amelyet az UNICEF tett közzé. Gombos Bernadett szerint a gyerekek a film megnézése után továbbra is el fogják hallgatni ezeket az eseteket.

„Nincs jó hatással egy átlagos vagy bántalmazott gyerekre, de egy átlagos vagy bántalmazó felnőttre sem, ha ezt a filmet megnézik. Ez a film azt mutatja, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne, hogy a szülők bántják a gyerekeket, a gyerekek dolga és feladata pedig az, hogy erre felkészüljenek és ügyes fortélyokkal meg trükkökkel megvédjék magukat. Teljesen le vagyok döbbenve, ez borzasztó” - fogalmazott Gombos Bernadett gyerekklinikai szakpszichológus az InfoRádiónak.

Hozzátette: a történet a filmben olyan nyugodtan hangzik el, mintha ez természetes lenne.

Gombos Bernadett szerint ha ezt a filmet megnézi egy kislány, akivel valami hasonló történik otthon, továbbra is, sőt még inkább azt gondolja, hogy erről nem kell szólni senkinek, hiszen ez természetes, ezeket a trükköket meg lehet tanulni és így megvédheti magát.

Felháborodtak az apák

Nyílt levelet tett közzé és az Unicef reklámfilm azonnali betiltását követeli az Apák az Igazságért Egyesület. Erről a szervezet elnöke, Szaniszló Csaba beszélt az InfoRádiónak.

„Az UNICEF ebben a kampányban az apákat démonizálja. A családon belüli szexuális zaklatást az egyesületünk is elítéli, de nem ebben a formában kell ezt közzétenni. Így is eléggé lehangolók az apákkal szembeni sztereotípiák, ezt pedig a kampány megerősíti, hiszen a filmben az apák saját gyermekeik előtt potenciális agresszorokká válnak” - mondta Szaniszló Csaba, az Apák az Igazságért Egyesület elnöke.

Hozzátette: a kérdés az, miben látja az UNICEF a megoldást, és miért gondolja, hogy ez a kampány megoldja a problémát. Szaniszló Csaba szerint a gyerekek nem lehetnek egy ilyen kampány eszközei, ehelyett inkább kiegyensúlyozott tájékoztatást kellene nyújtani.

„Rossz a film üzenete”

Rossz üzenete van az Unicef kampányának - mondta az InfoRádiónak Léder László pszichológus. A szakember szerint a családon belüli erőszak nem köthető nemhez.

A rossz kampány is arra lehet tanulság, hogy muszáj tudomásul vennünk, hogy ez nem férfi és nő kérdése, hanem személyiségé. A sztereotípiák szerint a férfi erőszakosabb, a lelki terrort pedig a nők alkalmazzák inkább, mindkettő fals elképzelés – hangsúlyozta a pszichológus.

„Nem diszkriminál a film”

Az UNICEF gyermekjogi vezetője szerint nem diszkriminál a napokban megjelent kampányfilmjük, amelyben arra hívják fel a figyelmet, hogy mit tegyen egy gyerek, ha történetesen édesapja bántalmazná őt.

„Én már szinte biztosra tudom, hogy amikor anyukám elmegy, akkor apukám biztos, hogy bejön a szobámba, és hát igen...” - így kezdődik az UNICEF új kampányfilmje, amelyben a gyermeket ért szexuális erőszakra hívják fel a figyelmet.

A szervezet felmérése szerint évente 15 ezer gyereket ér erőszakos bántalmazás Magyarországon, az UNICEF gyermekjogi vezetője szerint a hagyományos kampányeszközök nem voltak olyan hatásosak, vagyis keveset beszéltek erről.

Diszkriminatívnak semmiképpen nem szántuk, provokatívnak talán igen. Az üzenete teljesen egyértelmű. A szándék az volt, hogy ne hétköznapi módon nyúljunk a témához” - mondta az UNICEF gyermekjogi vezetője.