Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

A Facebook cenzúrázza a híreket?

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A Guardianhez kiszivárgott belső Facebook-dokumentumok szerint a közösségi oldalak szerkesztői döntik el, hogy a felhasználók milyen hírportálok tartalmait lássák gyakrabban az üzenőfalukon. A Facebook ugyan cáfolja, hogy nemcsak a lájkok és a megosztások alapján rangsorolja a híreket, hanem akár más, adott esetben üzleti vagy politikai szempontok szerint is, Forgács Mariann, a Be Social ügyvezető szakértője az InfoRádiónak nyilatkozva azonban tényként kezeli, hogy a Facebook minden eszközzel egyeduralomra tör a tömegkommunikációban.

„A Facebook nagyon sokat változott, fejlődött az elmúlt időszakban. Kezdetben arra használtuk, hogy megkeressük régi ismerőseinket, aztán szépen lassan beszivárgott az életünk minden egyes területére: befolyásolja a hírfogyasztásunkat, azt, hogy milyen eseményre menjünk el, sőt, még a világnézetünkre is hatással van” – mutatott rá Forgács Mariann.

A szakértő hozzátette, hogy a Facebook természetesen ezt teljesen tudatosan teszi, hiszen üzleti vállalkozás, amiből előbb vagy utóbb szeretne pénzt látni, pénztermelő gépezetet működtetni.

„Maga Zuckerberg is többször elmondta, hogy a Facebook egy őrült nagy hatalom és akár fegyver is, ha nem megfelelően használjuk. Adott esetben én azt is elképzelhetőnek tartom, hogy valóban szerkesztők dolgoznak azon, milyen hírek jelennek meg előttünk a hírfolyamban. Ezt is fenntartással kell kezelni, tudatosan kell használni. Ne üljünk oda a Facebook-hírfolyamunk elé és ne higgyük el azt, hogy az igenis úgy van a világban, ahogy a Facebookon látható, hanem járjunk egy picit után és gondoljuk végig: miért lehetnek ott azok a hírek” - ajánlotta a Be Social ügyvezetője.

Azt, hogy mit látunk a hírfolyamban, befolyásolják a keresési előzmények, a korábbi interneten történt cselekedeteink. Ez ugyanúgy zajlik, mint a Google keresésben. Ott komoly algoritmusok futnak le háttérben, aminek alapján a felhasználó a számára legrelevánsabb találatokat fogja kapni, és persze azt, ami a Google-nek a legjobb, amiért ő pénzt kap – magyarázta a szakértő.

Ma már szó nincs arról, hogy valakinek az üzenőfalán csak az jelenik meg, amit az illető előszeretettel lájkol vagy megoszt, ebbe bizony mások is beleszólnak – mutatott rá, hozzátéve: természetesen befolyásolják a hírfogyasztási szokások, illetve a Facebookon tett cselekedetek, hogy mi jelenik meg a hírfolyamban. Hiszen az a cél a sor legvégén, hogy minél több ember minél több időt töltsön a Facebookon.

„Ma már internetezni nem azt jelenti, hogy a világhálón böngészünk, hanem mindent a Facebookra szeretnének behúzni. Tehát ott fogyasszunk hírt, ott játsszunk, ott csevegjünk, ott intézzük a munkával kapcsolatos dolgainkat, sőt még ügyfélszolgálatokat is ott működtetnek. A fontos az, hogy ne internetezzünk, hanem facebookozzunk” - mutatott rá Forgács Mariann.

A Facebook ugyanakkor még nem mondja azt, hogy felfalja a médiát, hanem azt, hogy közösen, egymást támogatva, lehetőségeket biztosít a különböző médiumoknak a híreik megjelenítésére.

A szakértő szerint a felhasználók körül valószínűleg kialakulhat egyfajta véleménybuborék, de a felhasználóknak ebben csak pici szerepük van, mert a nagy többség nem tudatosan használja ezt az eszközt. Csak leül a gép elé, bejelentkezik és megnézi, hogy mi van a hírfolyamában. Nagyon ritkán fordul az elő, hogy vagy igazán tudatos felhasználónak kell ahhoz lenni, hogy valaki tudja: az az adott klikk eltüntethető vagy netán lehet a beállításokon is változtatni. Nagyon sok esetben ezt nem teszik meg, hanem azt fogyasztják, amit kapnak. De ez ugyanígy működik más csatornák esetében is.

„Mindenesetre tény, hogy egyre nő a szerkesztőknek, az algoritmusnak és mindenféle beállításoknak a szerepe. A Google példáján látszik, hogy amikor már valamennyire ismerik a szakemberek azt az algoritmust, aminek alapján például a találati lista felépül, akkor újra változtatnak rajta, mondván, hogy a felhasználói szokásokat alapul véve minél jobb találati arányokat tudjanak biztosítani a keresések során. Ugyanígy működik ez szerintem a Facebooknál is: folyamatosan változtatnak rajta, alakítanak, egyrészt azért, hogy jobb legyen az élmény, másrészt azért, hogy kiismerhetetlen legyen és ezzel biztosítsák az ideális pozíciójukat” - mondta Forgács Mariann.