Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Mellbevágó adatok az autók megbízhatóságáról

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Vége a japán autók fölényének a megbízhatóság kategóriájában: a német autóklub friss kimutatása szerint a hazai személyautók kiszorították az élmezőnyből a távol-keleti gyártmányokat.

A német autóklub, az ADAC által adományozott megbízhatósági díjat, a Sárga angyalt idén a BMW X3 nyerte, mögötte az Audi A2 és a BMW 1-es széria végzett a dobogós helyeken. A negyedik a BMW által gyártott Mini lett, és csak az ötödik helyen következik egy japán kocsi, a Mazda 3-as.

Az első tízben nyolc német autó és mindössze két japán található. Ráadásul egyetlen Toyota sincs közöttük, ami annak fényében különösen érdekes, hogy ez a márka a korábbi években szinte kibérelte magának a megbízhatósági ranglista csúcspozícióit.

A változás annál is megdöbbentőbb, mivel 2005-ben még 9 japán autó szerepelt az első tíz között, ahová csupán egy német tudott beférni.

A változás oka, hogy a német autógyárak sokat tanultak a távol-keleti konkurenciától. Mint Thomas Kroher, az ADAC szakértője elmondta, a BMW és az Audi jelentősen javította a gyártási technológiát. A hatékonyabb munkavégzés pedig általában együtt jár a minőség javulásával.

Az eredmény: a BMW X3 típus tavaly 1000 autóra számítva alig 1,1 meghibásodást produkált, ami "gyakorlatilag hibamentes kocsit jelent" - így Kroher. Az egyezrelékes érték olyan hibákat takar, amelyekről a gyártó cég nem tehet - például az akkumulátor kimerülését egy bekapcsolva felejtett áramfogyasztó (például autórádió) miatt.

Ennek fényében különösen mellbevágó a Toyota statisztikája. Az egykor a megbízhatóság mintaképének tartott japán márka németországi képviselője ugyan igyekszik relativizálni a blamázst, azt állítva, hogy nem ők lettek rosszabbak, hanem a vetélytársak javultak fel, a számok azonban másról árulkodnak.

Az ADAC statisztikájából egyértelműen kiderül, hogy a Toyota autók esetében növekedett a meghibásodások száma. A Yarisnál például, amely 2005-ben még elnyerte a Sárga angyalt, tavaly 7,5 lerobbant autó jutott ezer példányra. A Corolla esetében 8, az Avensisnél pedig 7,1 ezrelék volt a meghibásodási ráta. Ezek kifejezetten rossz mutatók - olyanok, mint a Fordéi.

A japán gyár problémáit részben a spórolás okozta. Például az, hogy a Toyota-gyárban túl kis kapacitású akkumulátorokat építenek be az autókba. Tetézték a bajokat az indítómotor, a turbófeltöltő, az automata sebességváltó, a tengelykapcsoló és az ablaktörlőt hajtó szerkezet meghibásodásai.

A Toyota még visszahívási akcióra is kényszerült, például saját luxusmárkája, a Lexus terepjárója esetében. Ebben az autóban rendszeresen előfordult a lábszőnyeget rögzítő kapcsok kilazulása, miáltal a szőnyeg blokkolhatta a gázpedált. Más típusoknál pedig a kormányszerkezet rakoncátlankodott.