Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Ötszáz éves gyilkosság titkát rejti a remekmű

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A világ egyik legrejtélyesebb remekműve egy ötszáz éves gyilkosság legfőbb bűnjele - állítja Bernd Roeck, a Zürichi Egyetem történészprofesszora. Állítása szerint Piero della Francesca Krisztus megkorbácsolása című festménye azt bizonyítja: saját féltestvére ölte meg Urbino grófját.

Az 1460 körül készült festmény, amelyet az urbinói Galleria Nazionale della Marche őriz, már öt évszázada intenzív spekulációk tárgya. A titkot azonban végre megfejtette valaki -legalábbis ezt állítja a történészprofesszor most megjelent "Piero della Francesca és az orgyilkosok" című könyvében.

Bernd Roecknek meggyőződése, hogy bár a festmény - címe szerint - Krisztus megkorbácsolását ábrázolja a keresztre feszítés előtt, az oszlophoz kötözz alak valójában a meggyilkolt gróf, Poncius Pilátust pedig az áldozat féltestvéréről, Federico da Montefeltróról mintázta a művész.

Federico Urbino grófjának törvénytelen fia volt, akiről már annak idején is úgy tartották: megölte a törvényes örököst, Oddantoniót. A festmény tíz évvel a gyilkosság után készült.

Roeck szerint a két alak között álló ifjú szintén Oddantoniót ábrázolja, akit 1444. július 22-éről 23-ára virradó éjszaka, álmában ölt meg "egy csapat bérgyilkos" - ezért ábrázolta a művész mezítláb és hálóruhában, amelynek vörös színe a kiömlött vért szimbolizálja.

Piero della Francesca-kód

Kétszer szerepel a képen Federico is, aki a gyilkosság nyomán megszerezte a hatalmat: Pilátus mellett ő a fekete kalapos alak is, szakállt pedig azért "kapott", mert áruló volt, mint Júdás.

A legfőbb bizonyítékot azonban a történész az oszlopban látja, amelyhez Krisztust / Oddantoniót kötözték; az áldozat édesanyjának neve ugyanis Caterina Colonna (magyarul: oszlop) volt. Roeck azt sem tartja kizártnak, hogy a Colonna cslád rendelte meg a festményt, hogy azzal hagyjon nyomokat az utókor számára.

Olasz szakértő azonban szkeptikusan fogadták ezt a magyarázatot. "Dan Brown is megirigyelhetné - ez lenne a Piero della Francesca-kód" - hasonlította a világhírű bestsellerhez a teóriát Pierluigi Panza művészettörténész.

A Corriere della Sera című olasz napilap számításai szerint legalább 35 különböző interpretációja van már a képnek, amelyet a néhai brit művészettörténész, Kenneth Clark a világ legnagyobb kis méretű képének nevezett