Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Három nap után függőséget okozhat a fájdalomcsillapító!

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Már három napos szedés után függőséget okozhatnak a népszerű fájdalomcsillapítók - figyelmeztettek angol szakértők, emiatt hamarosan figyelmeztetést nyomtatnak majd a gyógyszeres dobozokra.

Rengeteg ember kap be automatikusan egy-egy kodeintartalmú fájdalomcsillapítót, ha fáj a feje vagy a háta. A statisztikák azonban azt mutatják, hogy a szerek függőséget okoznak - méghozzá elsősorban a nőknél, és úgy, hogy erről nem is tudnak.

Az egyre súlyosbodó aggodalmak miatt a brit gyógyszerellenőrzéssel és engedélyezéssel foglalkozó hivatal azt tervezi, hogy figyelmeztető feliratokat nyomtattat a dobozokra, és százas csomagok helyett csak maximum 32 tablettát tartalmazó dobozokat enged forgalomra helyezni.

Emellett hamarosan hirdetni is csak úgy lehet ezeket a szereket, hogy szedésük akut és mérsékelt fájdalom esetére ajánlott - köhögésre és megfázásra nem ajánlhatják ezeket.

A kodein az alkaloidok közé tartozó természetes opiát. Megtalálható a mák tejnedvében, ezért neve a görög kodeia (mákgubó) szóból származik. A Wikipédia szerint a magyar jogban a kábítószereket a normál gyógyszerektől elválasztó határvonalra esik: a gyógyászatban nem kábítószer, így enyhébb előírások vonatkoznak rá, mint a morfinra és annak egyéb származékaira, de ebből a körből kikerülve már a drogokkal azonosan ítélik meg, így a vele való visszaélés bűncselekmény.

Mivel a fájdalomcsillapító szedése társadalmilag mindenhol elfogadott, gyakran a beteg sem veszi észre, hogy függővé vált - és ez a háziorvosnak sem tűnik fel. Leszokni pedig erről is ugyanolyan nehéz, mint a kábítószerről - figyelmeztetnek szakértők.

A nagy mennyiségben, rendszeresen szedett fájdalomcsillapító komoly egészségkárosodáshoz: gyomorvérzéshez, májproblémákhoz, epekő kialakulásához és depresszióhoz vezethet.