Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Az is káros, ha túl keveset vagyunk a napon

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Cukorbetegség, leukémia, tüdőrák, szív- és érrendszeri problémák, vérszegénység, autoimmun-bajok, túlsúly - néhány betegség, amelyben szerepet játszik a D-vitamin hiány.

Az ultraviola-sugárzás káros hatásairól rengeteget hallhattunk az elmúlt években, előnye épp ezért háttérbe szorult. Pedig a nap hatása elengedhetetlen a D-vitamin képződéséhez. A Semmelweis Egyetem II. számú gyermekklinikájának igazgatója szerint az utóbbi években extrém mértékben növekedett azok száma, akik D-vitaminhiányban szenvednek, mára minden második embernek hiánya van.

Szabó András rámutatott: ugyan a mértéktelen napozás káros, hiszen a leégés bőrrákot idézhet elő, a mértéktartó napozásra szükségünk van, azaz nem kell teljesen elbújni a nap elől. Magyarország a mérsékelt égövben helyezkedik el, itt ősztől tavaszig semmilyen D-vitaminképző ereje nincs a napnak, azaz a szükséges mennyiséget nyáron kellene megtermelnie a szervezetnek, de ennyi idő alatt testünk nem tud olyan mennyiségű vitamint termelni, hogy az az egész évre elegendő legyen.

A D-vitaminhiány számos betegség forrása lehet, például cukorbetegségé. Finnországban például sokkal több diabéteszes ember él, mint a mediterrán országokban. A hiány elősegíti a rák kialakulását, vagy a magas vérnyomást. A szívinfarktus halálozási aránya sokkal magasabb azoknál, akiknek a szervezetében nincs elegendő D-vitamin, és általában elmondható, hogy az immunrendszer védekezőképessége is gyengébb, ezért aztán olyan betegségeket is könnyebben elkap az ember, mint az influenza vagy a megfázás. Az elmúlt időszakban már a túlsúlyt is összefüggésbe hozzák a D-vitamin hiányával.

Hogy mi a megoldás ilyenkor? Nyáron okosan kell napozni, télen pedig vitaminkészítményeket kell fogyasztani. Ha valaki természetes formában szeretné bevinni a D-vitamint, annak ajánlatos tejet, olajos halakat, tengeri halakat fogyasztania, emellett a tojássárgájában is elegendő vitamin van.

A D-vitamin megfelelő mennyiségének bevitele nagyon fontos a terhesség alatt, mert a kalcium mellett ez is segíti a baba csontjainak és fogainak fejlődését.

Hanganyag: Hegedûs Zsuzsa