Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Csak a pénztárcánkra hallgatunk: gondolkodás nélkül az olcsóbb kell

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
2010-re elértük, hogy a magyar internet-felhasználók számára az online vásárlás már nem számít újdonságnak. Több mint 40 százalékuk már több mint két éve vásárolt először online. Az online boltok vásárlói azonban nem hűségesek, hanem inkább a pénztárcájukra hallgatnak: ha egy másik webshopban kedvezőbb árat találnak, akkor gondolkodás nélkül az olcsóbb alternatívát választják.

A magyar felhasználók 99,7 százaléka hallott már az online vásárlás lehetőségéről - derül ki a Gemius és a Central European Media & Publishing (CEMP) által végzett "E-kereskedelem 2009: trendek és attitűdök. Kutatás a magyar internetezők körében" című kutatásból.

A válaszadóknak csak az egyötöde nyilatkozta, hogy hűséges egy adott online bolthoz (a 2007-es 41 százalékhoz képest csupán 21). Ezen túlmenően a 2007-2009-es időszakban jelentősen növekedett azok száma, akik vásárlás előtt különböző üzletek ajánlatait összehasonlítják - ez azt jelenti, hogy jóval magabiztosabbak és tudatosabbak lettek a vásárlók a különböző online vásárlási lehetőségeket tekintve. A felhasználók kilenc százaléka ugyanakkor úgy gondolja, hogy az internetes vásárlás bonyolult.

Megnőtt azoknak a száma, akik valamilyen problémával találkoztak az online vásárlás folyamán. 2007-hez képest 13 százalékponttal nőtt a problémát jelentők aránya (30-ról 43 százalékra). Ennek a jelenségnek talán éppen az az oka, hogy idővel egyre tapasztaltabbakká váltak a fogyasztók az internetes vásárlás területén, így már kevésbé elégednek meg pusztán az online vásárlás lehetőségével, és jobban előtérbe kerültek az elvárásaik.

Leggyakoribb hiányosságként a hosszú kiszállítási időt, a gyenge ügyfélszolgálatot jelölték meg a válaszadók, valamint azt, hogy elégedetlenek a kézhez kapott termékkel. A problémák ellenére, 2007-hez képest szignifikánsan többen nyilatkoztak úgy, hogy terveik szerint gyakrabban fognak vásárolni az interneten keresztül, ami valószínűleg pozitív hatással lesz a magyar e-kereskedelem fejlődésére.

A Bookline a legismertebb

A válaszadóknak kevésbé jelentett problémát egy online aukciós oldalt megnevezni, amikor arról kérdezték őket, hogy milyen weboldalakat ismernek, ahol lehetőség van vásárlásra (a felhasználók közel felének azonban még mindig problémát jelent, hogy valamilyen online üzletet nevezzen meg). A legismertebb aukciós oldalak a Vatera (64 százalék), a Teszvesz (35 százalék) és az eBay (35 százalék) - ezek egyben a legnépszerűbbek is. Az online üzletek közül a Bookline (15 százalék), az Extreme Digital (hét százalék) és az Amazon (hat százalék) jut először az emberek eszébe.

Sándor Gabriella, a Bookline marketing igazgatója az eredménnyel kapcsolatban a következőket mondta a Pénzcentrumnak: "Tudatos marketing stratégia eredménye az, hogy a webáruházak között elsőként említenek meg bennünket a fogyasztók. A bookline.hu felhasználói között egyedülállóan magas a márkahűség is, mert kiemelt figyelemmel reagálunk a fogyasztói visszajelzésekre."

Mégsem annyira fontos a spórolás?

Vásárlás során számos fontos szempontot figyelembe vesznek a válaszadók: céljuk a legjobb minőségű terméket megszerezni, pénzt spórolni, kellemesen eltölteni a vásárlásra szánt időt, a lehető leggyorsabban végezni a vásárlással - e szempontok majdnem mind ugyanolyan fontossággal bírnak a megkérdezettek válaszai szerint.

Meglepő eredmény ugyanakkor, hogy azoknak az aránya, akik megjelölték a "pénzt spórolni" választ, mintegy 13 százalékponttal csökkent 2007-hez képest. Ez jelentheti, hogy a pénzügyi válság ellenére nem feltétlenül kutatnak olcsóbb termékek után a magyar internetezők.

Annak ellenére, hogy Magyarországon jól ismerik az online vásárlás előnyeit, az internet-felhasználók egyharmada még sohasem vásárolt a világhálón. Ugyanakkor e válaszadók majd fele már gondolt arra, hogy beszerezzen valamit az interneten. Az, hogy egyesek nem próbálkoznak meg az internetes vásárlással egyrészt a tradíciók, másrészt félelmeik miatt van.

A kérdőívben szereplő termékek felénél a válaszadók az internetet jelölték meg legfőbb információforrásként. Ez azt jelenti, hogy attól függetlenül, hogy magát a terméket online vagy offline vásárolják meg az internetezők, főként az interneten néznek utána az olyan termékeknek, mint például vonat-, busz-, repülőjegyek, utazási szolgáltatások, elektronikai berendezések.

Vannak azonban olyan termékek is, melyek esetében jellemzően nem online keresik az információkat, hanem főként bolti eladóktól, barátoktól vagy rokonoktól kérnek segítséget. Ez a legjellemzőbb az élelmiszerek, kozmetikumok, ruhák és ékszerek esetében, amiket nehezebb interneten megszerezni.