Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Öt jó tanács a hólapátolóknak - figyeljünk, ha jelez a szervezet!

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Az elmúlt hetekben sokan sokszor kapták kezükbe a lapátot, hogy kikotorják autójukat, bejárati ajtajukat a vastag hótakaró alól. Néhány ilyen hajlongással, emelgetéssel töltött testedzésnek sem utolsó, az orvosok azonban arra figyelmeztetnek, hogy ha nem figyelünk, kárt tehetünk az egészségünkben.

Ha csak ritkán mozgunk, a testünk nincs felkészülve a hólapátolással járó stresszre, így nagyobb az esélye annak, hogy meghúzzuk valamelyik izmunkat, vagy megrándul a hátunk. Az efféle munka a szívet is komolyan igénybe veszi: ha túlzásba visszük, akár a szívroham bekövetkeztének veszélyét kockáztatjuk - figyelmeztet a Philadelphiai Tudományegyetem fizikoterápiás intézetének munkatársa, Susan Wainwright.

Az Egyesült Államokban a 2007-es adatok szerint 118 ezer embert láttak el valamilyen hólapátolással vagy a jég feltörésével kapcsolatos sérülés miatt: a legtöbben ficam miatt fordultak orvoshoz, de a kórházakban és rendelőkben sok zúzódást is kezeltek, és akadt több, egy-egy ujj amputációjával járó baleset is.

Hogy az ilyen problémákat elkerüljük, Susan Wainwright szerint érdemes betartani néhány alapszabályt. A szakértő azt javasolja, hogy mielőtt lapátolni kezdenénk, mindenképpen melegítsünk be helyben futással és nyújtással, így felkészíthetjük az izmainkat az erőfeszítésre.

Érdemes ergonomikus kiképzésű lapátot vásárolni, ezek ugyanis általában könnyebbek a normál hólapátoknál, és úgy alakították ki őket, hogy használójuknak minél kevesebbet kelljen hajolgatni, illetve emelgetni. Ez nem utolsó szempont, hiszen egy lapátnyi hó tömege - egy amerikai vizsgálat szerint - elérheti a 9 kilogrammot is.

Ha már bemelegítettünk, és megtaláltuk a megfelelő lapátot is, ügyeljünk arra, hogy a megfelelő technikával dolgozunk: a havat inkább toljuk, mint emeljük. Amennyiben mégis emelgetnünk kell, tegyük azt behajlított térdekkel, és inkább a lábunk, mintsem a hátunk erejét használjuk.

Tartsunk szünetet! Ha lehet, 15 percenként hagyjunk fel a lapátolással, nyújtóztassuk ki a hátunkat, sétáljunk kicsit és igyunk, hogy elkerüljük a kiszáradást. A szakértő szerint nem szabad figyelmen kívül hagyni, ha jelez a szervezetünk: azonnal hagyjunk fel a munkával, ha légszomjunk van vagy nyomást érzünk a mellkasunkban.

Ugyancsak jó tanács lehet: ha tudjuk, inkább hagyjuk másra a lapátolást. Susan Wainwright szerint a 45 évesnél idősebbeknek, főleg akkor, ha nem mozognak rendszeresen, vagy ismert szívbetegségük van, nem szabad lapátot ragadniuk, jobb, ha megkérnek valakit, hogy tisztítsa meg a járdát vagy a bejáratot.