Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Hogyan legyen az ember vegetáriánus?

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
A vegetáriánus étrendnek sok fajtája létezik, de lényege mindegyiknek az, hogy követőik a táplálkozásukból száműzik a húst vagy az állati eredetű termékeket. Mindkét típusú táplálkozásnak meg van az előnye és a hátránya is, sokan azonban anélkül választják ezt az étrendet, hogy tisztában lennének a hús megvonásával járó következményekkel - nekik segít a szakértő.

Aki a táplálkozásából teljesen, vagy részben száműzi a hús fogyasztását, annak tudnia kell, hogy a szervezet a számára fontos, húsban található anyagokat, mint például a fehérje, a vas vagy egyéb ásványi anyagok, nem kapja meg a szervezetünk, így hiánybetegségek alakulhatnak ki.

Természetesen ez nem azt jelent, hogy a vegetarianizmus egészségtelen, hanem azt, hogy aki ezt a fajta életmódot választja, annak ügyelnie kell arra, hogy étrendje - a lehetőségekhez képest - változatos legyen - figyelmeztet Demeter Pál, a Budai Egészségközpont gasztroenterológus szakorvosa.

A vegetáriánus étkezésnek több fokozata van: az egyik típusú étrend engedi a hal vagy akár a tejtermékek fogyasztását, a másik azonban teljesen száműzi ezeket is, és kizárólag nyers zöldségek és gyümölcsök alkotják az étrendet. Aki csak növényi eredetű táplálékot fogyaszt, csökkentheti a krónikus megbetegedések - mint például a magas vérnyomás, vagy koleszterinszint, szív-, és érrendszeri megbetegedések - kockázatát, emellett nagy mennyiségű rostot, vitamint és ásványi anyagot juttat a szervezetébe.

Kialakulhat azonban fehérje vagy vashiányos állapot, valamint a szükséges vitaminbevétel hiánya miatt vérszegénység is. Éppen ezért nagyon fontos, hogy bárhogy táplálkozunk, mindig ügyeljünk arra, hogy szervezetünk megkapja a működéséhez szükséges tápanyagokat.

Az állati eredetű táplálékok nagy része szerencsére helyettesíthető. A hüvelyesek és a szója gyakori fogyasztásával például kivédhető a fehérjehiány, tojás helyett pedig használhatunk kukorica- és burgonyakeményítőt, vagy a bio boltokban kapható tojásport. Az állati eredetű zsiradék helyettesíthető növényi eredetű olajokkal, pálmaolajjal, de sajtok, vitaminkészítmények és leveskockák is készülnek kizárólag növényi eredetű táplálékot fogyasztók számára.

A fentiek betartása lehetővé teszi, hogy a vegetáriánus életmódnak csak az előnyös oldalát tapasztaljuk meg. Növésben lévő gyermekeknél és kismamáknál például különösen fontos, hogy a szükséges fehérjét és ásványi anyagokat megkapják. Az ő esetükben kifejezetten kell ügyelni a változatos vegetáriánus táplálkozásra - hangsúlyozza a szakértő.