Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

A tudatos vásárlás még nem fogyókúra!

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Az amerikaiak élelmiszervásárláskor egyre tudatosabban figyelnek az összetevőkre, figyelmük azonban látszólagosnak tűnik, mert a testsúlyukkal kapcsolatban végzett felmérés ennek az ellenkezőjét sugallja - derült ki az Amerikai Gyógyszer- és Élelmiszerügyi Hatóság (American Food and Drug Administration, FDA) nemrég közzétett összehasonlító kutatásából. A magyarok is igyekeznek tudatosan vásárolni, ám a termék összetevőire a nők figyelnek oda jobban.

A korábbi, 2002-es kérdőíves felmérés szerint a megkérdezettek 83 százaléka tudta, hogy az étkezés hatással lehet a szívvel kapcsolatos megbetegedésekre, míg ez az arány 2008-ra 90 százalékra nőtt. Egy hasonló, 2004-es kutatásban a válaszadók 32 százaléka volt tudatában annak, hogy a transzzsírok növelik a szívbetegségek kockázatát, míg 2008-ra ez az arány 62 százalékra emelkedett.

A 2008-as kutatás résztvevői nemcsak, hogy többet tudtak a kockázati tényezőkről, mint a 2002-es megkérdezettek, de jobban ismerték azokat az összetevőket, amelyek csökkenthetik a szívroham kialakulásának kockázatát. A 2008-as megkérdezettek csaknem fele tisztában volt azzal, hogy az Omega 3 zsírsavak csökkenthetik a szívelégtelenség kialakulásának kockázatát - számol be az ELTE TÁTK hírlevele.

Változatlan maradt azonban azok aránya (81 százalék), akik tudták, hogy bizonyos ételek és italok segíthetnek a szív problémák megelőzésében.

A kutatás kimutatta, hogy az amerikaiak egyre tudatosabban figyelik az összetevőket tartalmazó címkéket az élelmiszereken. 2002-ben a megkérdezettek 44 százaléka állította, hogy elolvassa a termék címkéjét vásárlás előtt, míg ez az arány 2008-ban már 54 százalék volt.

Hasonló eredmény mutatkozott abban a kérdésben is, hogy a fogyasztók megnézik-e a vásárlás előtt a termék vitamin, zsír és kalória tartalmát: 2002-ben 59 százalék, 2008-ban 66 százalék ellenőrizte a vonatkozó adatokat. A többségük ezen kívül ma már figyeli az "alacsony zsírtartalom", "magas ásványi-anyag tartalom", "koleszterin-mentes" jelzőket is a csomagoláson.

Mégis nő a túlsúlyosok aránya

A képet némileg árnyalja egy másik amerikai kutatás, amely szerint az elmúlt évtizedben, az országban rohamosan nőtt az elhízottak aránya. Ma az amerikai felnőtt lakosság 55 százaléka túlsúlyosnak, míg 23 százalékuk kövérnek számít.

A trendet a fiatalok is követik, ötből egy amerikai gyereket túlsúlyosnak tekintenek az egészségügyi szakemberek. A már betegségnek számító kövérségre a kormány az egészségvédelmi kiadásainak mintegy 12 százalékát költötte a kilencvenes évek végén.

A World Health Organization 2005-ös adatai szerint a világ felnőtt lakosai közül mintegy 1,6 milliárdnyi túlsúlyos, legalább 400 millió kövér, míg az öt éven aluliak közül legalább 20 millió gyerek tekinthető elhízottnak.

Görbe tükörbe néznek a magyarok?

Az Image Factory és a TÁRKI 2007. év végi kutatási adatai szerint a felnőtt magyar lakosság 34 százaléka túlsúlyos, 19 százaléka pedig veszélyesen el van hízva. Egészséges testsúllyal csupán tízből négy ember rendelkezik. Ugyanakkor, míg valójában csak a felnőttek 40 százaléka rendelkezik ideális arányokkal, addig a lakosság 65 százaléka gondolja úgy, hogy normális testsúlya van.

A két cég korábbi egy felméréséből az is kiderül, hogy a magyarok is igyekeznek tudatosan vásárolni, ám a termék összetevőire a nők figyelnek oda jobban. Míg közel 60 százalékuk rendszeresen megvizsgálja az élelmiszerek minőségét, addig ugyanez az arány a férfiak esetében 48 százalék.