Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Milyen fizikai károsodást okozhatnak az antidepresszánsok?

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Az antidepresszánsok a férfibetegek érfalának megvastagodását okozhatják, és ezáltal megnövelik a szívroham és az agyi érkatasztrófa (stroke) kockázatát - derült ki a középkorú ikerpárokat vizsgáló amerikai kutatás során.

Az atlantai Emory Egyetem által végzett vizsgálat eredményeiről egy nagyszabású kardiológiai konferencián számoltak be New Orleansban a kutatók.

A kutatások keretében, amelyekben 513 középkorú férfi ikerpár vett részt, először vizsgálták az antidepresszánsok és az érrendszeri megbetegedések közötti kapcsolatot. A vizsgálat összes résztvevője szerepel abban a regiszterben, amelyben a vietnami háború idején az amerikai hadseregben szolgáló, 1939-1957 között született férfi ikerpárokat vették nyilvántartásba. Átlagéletkoruk 55 év volt.

Mint az agy vérellátását biztosító carotis artéria ultrahangos vizsgálata kimutatta, az antidepresszánsokkal kezeltek érfalának belső és középső rétege öt százalékkal, azaz 37 mikronnal volt vastagabb, mint a készítményt nem szedő ikertestvérüké.

Korábbi kutatások kimutatták, hogy minden 10 mikronos érfal-megvastagodás 1,8 százalékkal növeli a szívroham és a stroke kockázatát.

Az antidepresszánsok megemelik az olyan ingerületátvivő anyagok szintjét, mint a noradrenalin vagy a szerotonin. A kutatók szerint előfordulhat, hogy ezek az ingerületátvivők negatívan hatnak az erekre, ám további vizsgálatok szükségesek a jelenség pontos okainak kiderítésére. "Egyértelmű az antidepresszánsok és az érfal megvastagodása közötti összefüggés, ugyanakkor nem látunk kapcsolatot a depresszió és az artériák elváltozása között, ezért nagy valószínűséggel a gyógyszerek szedése húzódik meg a jelenség mögött" - fejtette ki a kutatásokat irányító Amit Shah, az Emory Egyetem kutatója.