Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Már nem a repülőgép a divat a milliárdosok körében

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Március végén az egész világ egyedülálló teljesítményként méltatta James Cameron, a kanadai származású hollywoodi filmrendező csendes-óceáni, a Mariana-árokban végrehajtott mélytengeri merülését: a kutatóként is neves filmmogul együléses zöld búvárhajóján több mint 10 kilométer mélyre jutva rekordot állított fel.

Cameron korántsem az egyedüli, aki pénzén tengeralattjárót építtet. Bolygónk ellenkező oldalán Richard Branson brit milliárdos még csak készül egy másik nagy kalandra: ő az Atlanti-óceánon óhajt lesüllyedni a Porto Rico-árok 8600 méteres mélységébe, ahol még nem járt ember lakta tengeralattjáró.

A brit kalandvadász abban reménykedik, hogy spanyol gallionok, harci gályák roncsaira bukkanhat, vagy ki tudja, talán eddig ismeretlen élőlényekre is. "Csodálatos, hogy ma már az óceánok legmélyét is személyesen kutathatjuk, és ehhez megvannak az eszközeink" - mondta az AFP-nek Branson a Karib-tengeren lévő privát szigetén.

Charles Kohnen, a tengeralattjárókat gyártó SEAmagine cég társalapítója szerint jelenleg a rekordmélységre merülő kis búvárhajók száma még a tízet sem éri el - de egyre többen lesznek. Ezeknek az apró mélytengeri vízijárműveknek a többsége csak korlátozott autonómiával rendelkezik és nem működhetnek anélkül, hogy valahol a közelben ne lenne valamilyen típusú "anyahajó". Az utóbbiak mintegy 150 méteres vagy még nagyobb mélységben mozoghatnak, mint az igazi tengeralattjárók.

Amikor 16 évvel ezelőtt a SEAmagine cég célba vette ezt a piacot, "a jachtok nem voltak elég nagyok ahhoz, hogy maguk szállítsák a tengeralattjárókat" - mondta el Charles Kohnen. "Az utóbbi öt-hét évben annak vagyunk tanúi, hogy a magánszektor érdeklődése megnőtt e piac iránt, ami összefügg a szuperjachtok gyártásának fejlődésével".
Az egyik legutóbbi vevője 25 méteres katamaránt vásárolt és úgy módosíttatta, hogy rendelkezzék helikopter-leszállóhellyel és egy olyan résszel, amelyről búvárhajót is vízre lehet bocsátani.

A SEAmagine gyártotta tengeralattjárók ára 1 és 3 millió dollár között mozog, évi fenntartási költségük 15 és 20 ezer dollár között mozog.

A U.S. Submarines cég a maga részéről még tovább megy, a hagyományosak mellett luxus-tengeralattjárókat is kínál. Ez a piac bővülőben van, "különösen a tudományos kutatók, és még inkább a filmesek körében" - mondta el az AFP hírügynökségnek Marc Deppe, a U.S. Submarines alvállalkozójaként működő Triton Submarines cég egyik illetékese.

Az utóbbi már a legkülönbözőbb ízlések kielégítésére képes. A Nomad körülbelül annak felel meg, mint amit a repülésben egy kis magánrepülő jelent. A Seattle nevű búvárhajó már egy nagy jacht kényelmét nyújtja, a csúcsot pedig a Phoenix jelenti.

Igaz, az utóbbi még csak rajzasztalon létezik, de ez a 65 méter hosszú tengeralattjáró képes az óceán átszelésére és olyan nagy, hogy képes saját mini-tengeralattjárójának szállítására. A cég portálja szerint a Phoenix 78 millió dollárba fog kerülni - persze ehhez Marc Deppe szerint előbb meg kell találni azt "a kissé extravagáns személyt", aki elsőként kíván beszerezni magának ilyesfajta hajót.