Okosrádió

Meghallgatom Élő adás

Meglepődtek az orvosok a repülőgép-baleset után

Okosrádió

Meghallgatom Élő adás
  • Legfrissebb hírek
  • Közlekedési hírek
  • Időjárásjelentés
  • Orvosmeteorológia
  • Sporthírek
  • Gazdasági hírek
Szokatlan gerincsérülési mintát állapítottak meg San Franciscóban szombaton történt utasszállító repülőgép-baleset túlélőinek egy részénél: az egyik orvos szerint a sérülések azt mutatják, hogy milyen hevesen csapódtak oda-vissza az ülésekben az utasok a biztonsági öv viselése ellenére is.

A sérültek közül jelenleg ketten nem tudják mozgatni a lábukat - az orvosok egyelőre nem tudják, hogy maradandó károsodásról van-e szó - és sokan másoknak gerinc-stabilizáló műtétre volt szükségük ahhoz, hogy mozogni tudjanak - mondta Geoffrey Manley, a San Franciscó-i Közkórház agy- és idegsebészeti részlegének vezetője. A legsúlyosabb esetek között említette, a gerincvelőt összenyomó törött hátcsigolyákat és drasztikusan megnyúlt, illetve elszakadt ínszalagokat.

Az, hogy az Asiana Airlines dél-koreai légitársaság Boeing 777-es gépén utazott 307 emberből 305-en túlélték a balesetet, kitűnő bizonyítéka a légi biztonság terén az elmúlt években bevezetett fejlesztések hatékonyságának. A balesetet követően több mint 180 embert szállítottak kórházba, ám közülük csupán néhányan szenvedtek súlyos sérülést.

Manleyt azonban igencsak meglepte, hogy még az enyhe gerinctraumát szenvedett utasoknál is olyan sérülési mintát tapasztalt, amely arról árulkodik, hogy milyen erőteljesen kilengett az utasok felsőteste az őket egyhelyben tartó és kétség kívül az életüket megmentő biztonsági öv viselése ellenére is.

A sérülések valamelyest az autókban használt, vállat is védő biztonsági övek bevezetése előtti időket idézik, csak azoknál a sérüléseknél jóval súlyosabbak - mondta David Okonkwo, a Pittsburghi Egyetem egészségügyi központjának munkatársa, aki maga nem vesz részt a sebesültek kezelésében. A szakember ugyanakkor rámutatott: figyelembe véve a repülőgép-baleseteknél jellemző sebességet és erőt, a vállvédő biztonsági öv használata valószínűleg a nyakra helyezné a nyomást.

A légijármű-ipar képviselői szerint a hárompontos biztonsági öv bevezetése jelentős változtatásokat igényelne az ülések megtervezésében, ami növelné a jegyárakat és csökkentené a kényelmet. Néhány első osztályú ülést kiegészítettek ugyan egyfajta vállvédővel, ám ezek az ülések sokkal inkább hasonlítanak ágyakra és gyakran nem előre néznek.

Okonkwo szerint a zuhanáskor előírt testtartás korlátozhatja a gerinc előre-hátra mozgását és némi védelmet nyújthat. Egyelőre nem tudni biztosan, hogy a szombati baleset túlélőinek volt-e idejük felvenni az előírt pozíciót.

A gép fekete dobozai által rögzített adatok és hangfelvételek elemzése után az amerikai közlekedésbiztonsági szolgálat közölte, hogy az Asiana Airlines gépe az előírtnál jóval kisebb sebességgel közelített a leszállópályához, és közvetlenül a "kemény" landolás előtt újra a levegőbe próbált emelkedni. A gépen 291 utas és 16 fős személyzet tartózkodott. Hivatalos adatok szerint ketten meghaltak és több mint száznyolcvanan megsérültek.